Port Vendres

20 augustus 2017 - Argelès-sur-Mer, Frankrijk

Gisteren was een lome dag, oké Fred is nog even een bergje omgefietst en ik heb 5km hardgelopen langs de zee. Erg mooi zo in de ochtend.

We hebben luxe ontbijt gemaakt met ei uit een muffin vorm, dit is de vorm bedekken met spek, ham of chorizo en dan opvullen met ei mengsel . In dit mengsel zit een uitje, kaas en tomaat. Vervolgens een kwartier in het oventje en je hebt een heerlijk taartje! . En dit opeen vers stokbroodje glaasje jus en koffie nou ik bedoel maar.

We hebben daarna niet veel ondernomen, ja we wilde naar een haven plaats gaan waar we met de aquarium boot even hadden aangemeerd. Maar dit moest wachten tot zeker16:00 gezien anders alles gesloten is.

Dus een beetje bij de caravan  hangen, opruimen enz. De temperatuur liep flink op en ik dacht weetje ik ga even in zee.

Het is 5 min lopen bij ons vandaan en erg verkoelend, op Fred zijn we toen heerlijk even gaan zwemmen, ik heb mijn opblaasbare Hema worst meegenomen. Altijd leuk om even op te drijven, Annet en Joyce hadden m snel van mij overgenomen. Ik ben toch eigenlijk meer van het zwemmen en onder water duiken.

Je moet met zo'n drijfding wel oppassen want je gaat hier snel van de kust af en na 1 mtr. wordt het serieus diep. Ik ben een onderwaterrat maar het lukte me niet om naar de bodem te zwemmen.

Het volgende gevaar is de wind! Terwijl ik dit zit te schrijven op het strand zonnetje erbij maar windkracht 'ikwaaiuitmenbroekkie' gaat er weereen man achter het luchtbedden van zijn kind aan. Nou echt kansloos dus. Ik denk dat er op een strandvonderij Afrika heleboel bedjes en ballen liggen van toeristen die het niet snappen.

Goed om 3uur zijn we in èèn auto naar Port Vendes gereden, via wat dorpjes langs de kust, echt prachtig. Je ziet de uitgestrekte zee de ruige kustlijn en aan de andere kant de Pyreneeën. We reden met de ramen open dus het gekraak van de krekels en geur van het dorre gras kwam binnen om het plaatje compleet te maken. De dorpjes hier zien er allemaal netjes uit met veel bloemen punt cypressen en palmen, palmen om verliefd toe worden. En Oh ja Olijf bomen, die knippen ze als Bonzai boompjes in allerlei vormen en modellen. De huizen zijn crème/zalmkleurig terracotta met rode dakpannen.

Anders als in het binnenland waar de huizen grauw zijn en gemaakt van kei achtige stenen.

In Port Vendes aangekomen hebben we langs de boten geslenterd en zijn op een terras beland van een Ijssalon. Wat een heerlijke ijscoupe's hadden. Ze daar zeg, de beste man had het erg druk opzij manier dus we wachten geduldig af.

Hij kwam naar onze tafel met een bakje wisselgeld? Ja de tafel stond nog vol lege zooi maar er was geen andere tafel vrij. Wij de man verteld dat dat geld niet van ons was, hij stond daar maar te staan en nam morrend het bakje weer mee.

Na geruime tijd en een zeer droge bakkus, is Annet gaan vragen of we binnen moesten bestellen of dat er iemand buiten kwam.

Nee er kwam iemand bedienen, nou niet hè.

Deze beste man kwam driftig op ons toe lopen en gebaren waarom we aan die tafel zaten en niet aan een lege (4 pers ?). Want nu moest hij afruimen. Hij smeet de bordjes op de tafel achter hem de glazen op een dienblad en gebaarde weg met die brillen en mobieltjes hij ging de tafel afnemen.........van links naar rechts vlogen de etenswaren bij ons op schoot.........

Oké hij heeft stress (hoe dat in godsnaam mogelijk is als je daar woont en werkt), wij in afwachting van meneer zijn blocnote geduldig nog even hem aankijkend.

Nee ging de klootzak weer weg en een bestelling aan een andere tafel opnemen, krijg nu gauw de Franse pestpokke met je coupe Catalanen met slagroom en drank erin.

Steek heet lekker waar de zon niet schijnt!

Ik ben opgestapt en weggegaan wat een idioten zeg, bij de buren werd alles vlekkeloos geregeld, oké de keuze was wat minder maar de ijsjes zalig.

We zijn weer langs de zelfde weg terug gegaan en hebben genoten van de rit.

Onderweg stokbrood meegenomen, want we gingen op de camping grillen.

Tot laat in de avond heb ik nog in bikini gezeten, de temperatuur zakte maar langzaam.

De kaarten kwamen op tafelen er werd flink gestreden, wegspelen 1000je, altijd leuk hahahaa behalve als je niet op tafel kunt.

Bed tijd het was iets koeler dus slapen moest lukken, halverwege de nacht was het toch flink afgekoeld maar om 7uur was ze der weer de ZON.

Zoals ik al zei we zijn nu op het strand, blauwe lucht een beetje golven en windkracht 100 hahahha alles waait weg, het is zitten blijven anders is je stoel omgevallen.

Vanavond gaan we na ons geswanjeerd te hebben naar het dorp en gezellig  ergens eten.

Nu ga ik een drankje nemen en lekker van de zee genieten.

Oh ja en een paar foto's plaatsen .

Morgen meer

1. Kitty:
    20 augustus 2017
    Zo te zien , is het daar wel goed!!!, lekker ontbijt , misschien wel wat voor onze b&b ( la ferme au coin), geniet maar lekker grtjs uit Belgie xxx