Gele treintje of grijze bus?

23 augustus 2017 - Argelès-sur-Mer, Frankrijk

Van Villefranche vernet naar Latour de Carol Enveitg.
Vandaag is de dag dat we met het Gele treintje gaan. Om 06;45 moesten we bij het plaatselijke VVV zijn om met een bus naar Villefranche te rijden. Daar gaan we op de trein  en kijken wat de dag ons brengt.
Ik schrijf dit halverwege de dag omdat ik bang ben dat het anders te veel wordt om vanavond te schrijven.
Allereerst gaan we door div. plaatsjes bij ons in de buurt om de bus (touringcar) vol te maken.
Zo stilaan bekroop ons een gevoel van het zal toch niet een grijs.............
Eenmaal alle mensen opgehaald begon de chauffeur, een keurige man in blauwe broek met wit overhemd, stropdas en staartje van wal te steken met informatie........ Veel informatie, handig was dat alles in het Frans was dus wij kregen er weinig van mee.
Naast mij in de bus zaten de "Tiny en Lou" van Frankrijk, niet dat ze zo scholden maar meer om hun uiterlijk. Ik beschrijf ze even: gemiddeld 70 jaar Tiny gekleed in een veel te ruim(ze is broodmager) aqua blauw met lichtgevende strepen trainingspak van FC Barcelona, hij (dikke buik) gekleed in de donkerblauwe versie van dat trainingspak.
Ze waren gebruind, erg gerimpeld en hadden hun eigen tanden, of wat daar voor door mocht gaan.
Met instappen hadden ze een verfrommeld zakje met twee Croissants erin bij zich.
Nou deze mensen probeerde wat voor ons van belang was te vertalen in het Engels.
En ja daar kwam dat gevoel weer...........
Het was zo dat we met het treintje een eind de bergen in reden en dan bij Mont Louis la Cabanesse uit se trein gingen en daar zou de bus weer staan en ons naar een plaatsje brengen waar we 1 1/2 uur konden vertoeven.
We hadden toen nog maar 1 uur in het treintje gereden.
Oké wij deden mee met wat de rest deed, alleen nadat de chauffeur een heel menu van een restaurant had opgenoemd en vroeg wie er wilde reserveren.
Toen ja toen wisten we het zeker we zijn nu echt GRIJS OP REIS!!!
We waren ongewild in een excursie terecht gekomen hahahahaha we kwamen niet meer bij.
Bij de eerste stop zijn we gelijk een koffie tent ingegaan en hebben heerlijk koffie met borrel en gebak genomen. Daar waren we aan toe vanaf 6 uur in de morgen.
We hebben het plaatje even bezichtigd en natuurlijk drank gekocht. Niet alleen drank hè maar toch, nee Joyce zag de tas van haar dromen en Annet heeft een leuke ring gekocht.
Het was weer tijd om in de bus te gaan.

Met een bus rit door de prachtige bergen van les pyrineeus orientalis kwamen we bij Llivia. Een plaatsje in Frankrijk maar toch Spaans!
Bij het aangeven van grondgebied zijn ze dit vergeten dus Spanje heeft het zich toegeëigend . Het doet een beetje Oostenrijks wintersport achtig aan, houten huizen, bloembakken en van die winkeltjes die nu fietsen verhuren en in de winter ski's en toebehoren. Daar hebben we gegeten en ook wat rondgelopen.
Ik vergeet bijna te vertellen dat we van zonnestralen naar pik donkere lucht zijn gegaan en we stevig onweer en regen over ons heen kregen. Na een uur was het weer droog en nu is het weer bloedheet.

We hebben bij de super nog een blikje bier voor onderweg gekocht. En op dit moment zitten we weer in de bus in afwachting van wat gaat komen.
Inmiddels hebben we van Lou begrepen dat we niet meer in het treintje gaan????? Heel vreemd maar we zien het wel, we rijden nu door de prachtige omgeving en eigenlijk zien we meer als in het treintje! Terwijl we afdalen naar zeeniveau zien we de bruggen en staalconstructie van het spoorlijntje diep beneden ons.
Ook staat er opeens in het niets een douane controle langs de weg, de bus mag door hahahha nou zoveel drank hebben we nou ook weer niet.
De dorpjes waar we doorheen rijden zijn soms zo smal dat de bus er stapvoets doorheen moet rijden. En wat ook weer opvalt is dat je niemand ziet, alles is potdicht of afgeschermd.
Dat moet hier wel tegen de warmte die hier heerst.
Inmiddels zijn we in de bus toe aan een biertje en wat leven in de brouwerij.........
Tja Grijs op reis valt niet mee, er wordt voorzichtig gereageerd op het sissende openen van onze blikjes. Met een proost hebben we ze genuttigd.
In de bus klinkt zacht de radio en herkenbaar is het viva Espanga van onze Imca Marina!
Ja en Astrid zal Astrid niet zijn om dit aan te grijpen! Door gezellig mee te zingen en te deinen of dijnen lukt het me om Lou voorzichtig mee te laten zingen.
Ik dacht om de stemming erin te houden zet ik zelf nog wat leuks op..........
Maar nee het was meer van laat de kist maar zakken!
Het mocht onze pret niet drukken dus wij gingen vrolijk door.
De volgende stop van "busje komt zo" was Remparts de Villefranche de conflent een hele mond vol maar het is een soort dorp in een dorp zeg maar.
Tien minuten ervoor kwam er bij Annet een vreselijke buikkramp opzetten, nog net voor ze ging flauwvallen stopte de bus en hebben we ze naar buiten geloodst.
Een toilet dat was prioriteit nr1, maar waar vind je een toilet in de setting van Floris en cindela? Goed er was iets dat op een plee leek dus daar hebben we haar achter gelaten. Hahahah nee niet echt maar voor 10min. De details kunt u vinden op de milieu site van de Pyreneeën! Goed we hebben de kleine winkeltjes bezocht en alles bekeken.
Onderwijl sprak Annet met een Nederlandse, ze zei ; het is hier leuk je mag tenminste dingen bekijken en aanraken.  Waar wij zitten snauwen ze gelijk dus gaan we snel weg.
Deze dame had mij niet gezien maar ik haar wel.........
Een paar winkels verderop zie ik de beste dame staan terwijl ze net een boek oppakt en haar man roept.
Ik zeg gelijk achter haar staand ; AFBLIJVEN......!
Ze schrok zich t lazarus keek mij aan en zag dat wij in een deuk lagen.
Jeetje ik schrok me rot ik dacht nou nou en dat in Nederlands hahahah geweldig.

Inmiddels pakte donkere wolken zich weer samen boven de bergen om ons heen.
We hebben beschutting op een terras gezocht.
Het was er heerlijk koel omdat ze steeds een beetje nevel over het terras sproeide.
17:15 tijd om naar de bus te gaan want grijs wacht niet hè.

Na een hele belevenis moeten we het onder ogen zien we zijn Grijs op reis geweest een echte excursie hahahaha .
Nu op weg om iedereen weer af te zetten en terug te gaan naar Argeles plage!
Een geslaagde dag, morgen.......
Ja morgen gaan we afbreken want vrijdag gaan we richting huis helaas.
Maar er valt best nog wel wat te vertellen de komende dagen.

Vergeet de foto's niet te kijken Bijna nog vergeten te vertellen, onderweg kwamen we langs de grootste zonnecollector van europa geweldig om te zien Machtig mooi en onvoorstelbaar groot .

1. Lida of voor Annette je - zus:
    23 augustus 2017
    Grijs bracht toch veel goeds! Leuk die foto van Tiny en Lou: na jouw beschrijving was het wel duidelijk dat zij dat waren.
    Geen inpakstress morgen, gewoon rustig aan en goed weer daarbij, dan is het zo gepiept!