De berg op

30 januari 2023 - Le Dévoluy, Frankrijk

Een mooie 1e dag op de berg, nadat we gister het huisje een beetje eigen gemaakt hadden. Dwz alle tassen uitgepakt, de boodschappen en drank een plekje geven enz. Hebben we restjes gegeten en nog even een kaartje gelegd. We zijn op tijd gaan slapen, want er wachten ons een spannende dag!

Nieuwe bergen nieuwe piste en nieuwe restaurants.

Ik ben in de ochtend even brood gaan halen, dit konden we bestellen bij de receptie.

Na het ontbijt ging het los, we liepen allemaal door elkaar en gaven hier en daar tips die we allemaal al 1000keer gehoord hadden zoals: smeer je bakkus goed in, vergeet je bril niet, heb jij je platvink enz.maar ja goed bedoeld.

Na de eerste marteling het aantrekken van de skischoenen hahahaha gingen we naar buiten.

Daar stond de man die de ski's uitdeelde (Fred dus) .

Ook dat was weer even wennen, we kunnen na 100mtr de ski's al aan want de piste is vlak onder het chalet.

Nou het is net als fietsen, hup ski's onder en gaan. De lift is dichtbij dus zijn we op verkennings tour gegaan. Dat wil zeggen, eerst kijken waar we heen moeten als we weer terug gaan vanmiddag. Dat was een makkie, de lift was vrij traag dus konden we volop genieten van de 1e zon die de hoge stenen bergtoppen kusten.

Een magistraal gezicht die woestenij met plukken sneeuw en het nog iets oranje van de opkomende zon. Het duurde dan ook niet lang dat er ijskristallen ronddwarelde een scala van kleuren als in de regenboog, prachtig.

Het was wat fris in de lift maar al snel konden we aan de afdaling beginnen.

En idd hebben we de route terug naar het chalet gevonden, geweldig zo in en uit skiën.

En wie ons kent snapt dat we snel naar boven terug gingen om daar heerlijk in de zon een Glühwijntje te nuttigen echt genieten dus.

We hebben de dag zo een beetje doorgebracht op schitterende pistes in het zonnetje onder een azuurblauwe hemel.

In de middag zijn we in het centrum van Dévoluy een hapje gaan eten, want dat moet je bijhouden. Gezellig op een vol teras onderaan de piste, mensen kijken en genieten.

Het viel ons op dat de zon hier bijna de hele dag scheen, ik bedoel dat het gunstig ligt ten opzichte van eventuele schaduw van die reuzen om ons heen.

Even had ik een benauwd moment en een Dejavu met een paar jaar geleden. Ik werd onderuit geskied op dezelfde manier als toen, gelukkig waren de snelheden een stuk lager en hadden we geen schade.

Ik was wel erg geschrokken, raar dat zo'n moment dan aan je voorbij schiet.

(Ik heb toen een heftig ongeval gehad met wat breuken en bustsen) .

Morgen gaan we naar Joue du loup dat is aan de andere kant van de berg. Het schijt er erg gezellig te zijn.

We zijn om 4 uur naar het chalet terug gegaan, dan konden we lekker thuis een Glühwijntje nemen en even bijkomen van deze heerlijke dag.

Waar we de lunch hadden genuttigd hadden we ook voor de avond gereserveerd!

Maaarrr hoe kwamen we daar in het donker over de piste hahahaha dat viel niet mee, met veel glijden en lachen zijn we er toch gekomen. Maar we hadden besloten om maar over de weg terug te lopen. Dat is een stuk om, maar veiliger voor de beentjes zeg maar.

We hebben daar een Tarteflette gegeten dat is een gerecht met veel kaas, crème fraiche spekjes in een schaaltje in de oven gebakken, nou maak me gek! Echt heerlijk, en ja de wandeling daarna kwam dan maar goed uit, even uitbuiken in de koude buitenlucht onder de sterrenhemel.

Kortom een fantastische dag.

Nu lekker uitrusten, en dromen over morgen!

1. Lida of voor Annette je - zus:
    30 januari 2023
    Jullie hebben een mooi stekkie zo vlak bij de pistes en dan ook nog schitterend weer! Veel plezier samen en kijk uit voor brokkenmakers, gelukkig ging het nog net goed. Hoe koud is het daar eigenlijk?