Wentelteefjes / tour salope

1 februari 2023 - Le Dévoluy, Frankrijk

Wentelteefjes, gister hadden we dus echt te veel brood. De restjes zijn de volgende dag eigenlijk niet meer te eten, daar het brood anders is als in Nederland. Tja dan maar Wentelteefjes maken.

Het brood in gelijke plakken snijden, appart in een kom heb ik wat koffiemelk, crème fraiche, water en 2 eieren opgeklopt.

Gelukkig had ik nog kaneelsuiker ( voor een ander recept) dus dat kon er mooi bij.

Hup het hele mengsel over het brood verdelen, en na een nacht in de koelkast even opbakken in de koekenpan! Smullen maar!

De.heren heb ik een gebakken eitje met ham/chorizo voorgeschoteld, we konden de dag weer aan met een goed ontbijt.

Inmiddels was de zon er al weer in al zijn glorie en kon het genieten weer beginnen.

Gister hadden we afgesproken dat we naar het hoogste punt zouden gaan. Een eindstation midden tussen 2 rotsformaties met een prachtig uitzicht over de rest van het skigebied. Wel stond er een stevige wind daarboven, die verdween naarmate we bij de rotsen weg waren. We konden gewoon niet kiezen welke afdaling we zouden nemen. Uiteindelijk hebben we voor de langste gekozen, in ene ruk helemaal naar het dal van Joue du Loup. Want dan konden we daar ook eens heen terwijl het zicht prachtig was.

De pistes zijn hier echt zo geweldig, soms wat te makkelijk maar ja dat is nu eenmaal zo.

Wel zijn er een boel liften gesloten, we denken dat het niet rendabel genoeg is in deze tijd, gelukkig kan je wel overal komen maar dan met de grote liften.

Al met al waren we lekker bezig, en ondertussen aan elkaar vertellen hoe geluk wij hadden met het weer en de sneeuw.

Want ja het is toch een voorrecht om hier te zijn, ik kan er geen genoeg van krijgen. Die natuur die hoge bergen en de rust.

We zien gedurende de dag heel wat voorbij komen, we blijven ons verbazen dat de meeste Franse geen skihelm dragen en dan hebben we het niet over de jeugd zeg maar.

Soms komt er zo'n oude knar de berg af met het gemak van een jonge hinde, met zo'n souplesse, om jaloers op te worden. Maar ook van die lui waarvan je denkt wat doe je hier, ik zag er twee die elkaar naar beneden hielpen waarvan ik dacht doe dit maar niet meer.

Of iemand die midden op de piste loopt.met de ski's in een onhandige houding onder de arm omdat ze niet verder durven.

Nee genieten doe ik als dat kleine grut naar beneden zie gaan, gelijk moet ik aan onze kinderen denken. Die wilde echte ski's met stokken en niet die plastic oefen dingen, nou die hadden het ook al snel onder de knie.

Zo leuk en fijn dan konden ze met papa in de lift en echt skiën.

Vandaag had ik nog een leuk dingetje uit Rotterdam meegenomen een cocktail in een blikje, zo'n blikje dat eruitziet als een blikje zalm zeg maar.

Dus op terras ik een blikje opengemaakt en ingeschonken, eersr voor de mannen iets met bourbon en de dames een Daiquiri dat is op rum basis. Ze vonden het heel grappig en lekker, dus missie geslaagd.

Ook hadden we weer lol met onze sweater met daar achterop het recept van Glühwijn in beeld en schrift, dus bestelde ik bij de serveerster 4x en wees dan op mn rug.

Ze vonden het heel leuk en handig, en moesten er om lachen.

Vanavond uit eten en morgen weer een mooie dag.

1. Dagmar:
    1 februari 2023
    Mmmm wentelteefjes, heerlijk!!

Ik geniet helemaal met jullie mee door de leuke verhalen. Ik ben stik jaloers!!!!
  2. Lida of voor Annette je - zus:
    1 februari 2023
    Lekker ouderwetse wentelteefjes, horen bij een oude trui uit 2003. We zouden ook naar Super Devoluy maar door overboeking moesten we naar Serre Chavelier. jammer dat ik ziek werd, maar het was een super gezellige week!