Boodschappen

22 augustus 2023 - Sanguinet, Frankrijk

Ja het was weer eens zover, de koelkasten waren leeg de muizen lagen dood voor de kast tijd om boodschappen te doen.
We hadden onderweg een hele grote supermarkt gezien. Daar gingen we heen, ook gezien er nieuwe uv werende parasols nodig hadden. Dit omdat je anders zelfs in de schaduw uv stralen absorbeert.

We zijn rustig opgestaan, en warme lucht stond toen al stil voor de caravan. Even opfrissen in de douche en dan die warmte aanvaarden, anders moet je naar IJsland op vakantie gaan. Na het ontbijt de kratjes en koelbox in de auto en hup naar de super!

Het is even rijden ernaartoe maar geen straf, je rijd door mooie plaatsjes en langs (bijna uitgebloeide) zonnebloemvelden.
Bij de super kon je overdekt (lees in de schaduw) parkeren onder een dak van zonnepanelen! Hoe slim is dat.
Weer zo'n super met 30 kassa's en 1km dessertjes maar goed we hebben alles kunnen vinden, zelfs een Flan! Dat is een soort gustard taartje met harde onderkant.
Lekker voor bij de koffie die we genoten eenmaal weer terug op de camping.
Vanmiddag stond een bezoek aan Arachon op het schema, we gingen wat later in de middag zodat we daar ergens het diner konden nuttigen.

Nou dit bezoek was er weer 1 voor in de boeken! Na 10 parkings te hebben gezocht die alle vol waren of helemaal niet bestonden begon ik mijn geduld te verliezen, er waren tijden dat ik dan met dingen ging gooien. Maar ja om nou mn mobile uit het raam te donderen ging me wat ver.
Uiteindelijk na 4 rondjes door de overigens mooie stad zijn we gestopt, en laat het nu precies voor een parkeergarage zijn waar nog plek was. Dus snel naar binnen en een plekje zoeken. Nog even insmeren want het is 31 gr buiten en dan de stad in.

Arachon staat bekend als decadent iets wat dure stad. Mmm de huizen vertelde dat het vergane glorie was. Prachtige statige witte gebouwen met van die markiezen voor de ramen stonden er verlaten bij, midden in verwaarloosde tuinen. Tuinen waar de palmbomen veel te groot geworden zijn en de bloeiende haagwindes alles overwoekerde echt zonde. Natuurlijk was het niet allemaal kommer en kwel, er stonden juweeltjes tussen, van die huizen die je ook in Engeland ziet langs de kusten. Huizen met geschiedenis,  met houten balkons en ornamenten echt mooi.
De doorkijkjes die er waren keken uit op het  water, het water dan van zee landinwaarts stroomt en een groot soort meer vormt.
Er hingen bogen in de straten met hele grote rozen, die je al van ver zag. Op een hoek was een terrasje dus tijd om wat te drinken en te snacken. Er werden Crêpe met vanalles erop besteld en crog monsieur. Nee ik ik nam oesters en wat zijn ze lekker zo in t zonnetje.
En ja decadent is het hier zeker, de mensen die hier rond lopen hebben  dure kleding dure tassen lopen op moccacins, lederen teenslippers of op blote voeten. Er hangen in het centrum ook boorden met de  waarschuwing dat in zwemkleding door de stad, in winkels of terras verboden is en er staat dan ook een flinke boete van €150 op!

We hebben door de straatjes geslenterd en op de pier gestaan. Je ruikt het zilte water wat er uit de zee monding binnenstroomt en daar een meer vormt.
Prachtig om links en rechts de boulevard te zien met prachtige bloemperken en ja eindelijk palmbomen. Palmen zie je hier wel maar aan de mèditerranèe alleen maar. En dat vond ik de 1e keer zo geweldig.
We bezochten ook zo'n binnenmarkt waar ze allerlei vers producten wijn kazen spek vleeswaren deze kon je kopen op een boordje in hapklare stukjes of plakjes. Dit kon je buiten onder genot van de Franse sfeer aan div. tafeltjes nuttigen.
En maar mensen kijken, oude franse dames die gerimpeld, perkament achtig bruin zijn die dan op hun beurt ons weer komen bekijken, heerlijk.
We hebben eigenlijk niet echt iets gekocht, daar waren de winkeltjes niet naar(duur).

Voor het avondeten werden we gestrikt door een enthousiaste restaurant houder die zag dat we de menukaart aan het lezen waren, de man creëerde direct 6 plaatsen en zijn charme heeft gewerkt.
We hebben heerlijk mosselen gegeten allemaal een andere variatie, pittig, met roquefort, en witte wijn. Ohhhh ik hou der zo van!.
Jammer genoeg zijn(denken wij nu) oesters niet goed voor mn maatje Annet, ze werd weer niet lekker na het eten, heeft ook bijna niks gegeten, zo jammer want we kijken hier zo naar uit.
De avond kwam ten einde en we reden terug naar de camping, een half uurtje goed te doen.
Daar wachten een onaangename verrassing, er was al 3 uur een stroomstoring aan de gang.
Totaal 5 uur geen stroom, nou ik begon te zweten en plannen te maken om het vlees dat we die morgen gekocht hadden dan maar op te bakken en daarna te bewaren. We besloten het te laten en kijken wat er van komt.
Ik als een soort Florence Nightingale met me lamp over de camping richting sanitair hahahah in het donker koud douche is weer eens wat anders!

Uiteindelijk toen we allemaal in bed lagen is de stroom hersteld en is het met de koelkasten toch nog goed gegaan.

Morgen rustdag, het wordt de komende dagen te warm om vanalles te ondernemen!
Adema

1. Roos:
    22 augustus 2023
    Mooie foto's, en van dat heerlijke eten, zo'n leuke vakantie , Frankrijk is prachtig.
  2. Lida of voor Annette je - zus:
    22 augustus 2023
    Zo, eindelijk tijd om alle berichten te lezen: wat een vakantiegenot! Jullie vullen de dagen goed met hapjes en drankjes en leuke uitstapjes. Wel erg warm weer daar bij jullie, net als in nog veel meer Franse gebieden. Ze hebben het over 40 graden, dus dat wordt lui liggen lezen en veel drinken ( water!!)
  3. Nancy:
    24 augustus 2023
    zoveel plezier dat jullie allemaal hebben. Goed geprobeerd met het paddleboard van iedereen, hé.