Hup aktie!

29 augustus 2023 - Sanguinet, Frankrijk

Ja het regent af en toe, maar plots is daar weer de zon, hup insmeren die bakkus en uit je luie stoel!
Ik had van de week een spel gekocht met houtjes en een werpstok. Dit gaat met punten je kan een team vormen of solo meedoen. Ik zeg Annie zullen we dat spel spelen? Ze kijkt mij aan zo van ja hoor.....Want ik ben nooit zo van de spelletjes, vroeger kon ik niet tegen m'n verlies en tegenwoordig denk ik waar maak je je druk om.

Maar goed de paaltjes werden neergezet, de regels uitgelegd en zowaar kwamen er 5 uit hun stoel! Kamp Petula kreeg net een pedi/manicure dus die moest overslaan.
Ja zou ook niet handig zijn met je voeten in zakjes (lees voetmasker) in het grind lopen.
Nou het is een leuk spel en ga het zeker vaker spelen.
We hadden de tijd een beetje volgemaakt totdat we op weg gingen om een chateau te bezoeken. Joyce heeft de reservering gemaakt voor de rondleiding en ja de proeverij natuurlijk.

Het was iets meer als een uur rijden, we besloten secondaire te gaan.
Daar waren ze weer die enorme afgebrande vlakte van de bosbranden van verleden jaar.
Onvoorstelbaar hoeveel hier afgebrand is.
Dichter bij het Château zagen we de wijnvelden al liggen, vredig keurig op een rij, tierig vol druiven tegen de glooiende zonovergoten  hellingen!

We werden vriendelijk ontvangen door de eigenaresse van het chateau, ze vond het leuk dat we van zover naar haar chateau kwamen.
De gebouwen waren uit het typische gele steen opgetrokken, met poortjes en rondingen.
Ze nam ons mee een pad af onder de gebouwen, daar liet ze ons zien dat de wijnvaten lagen te rijpen in een soort grotten.
Die grotten waren officieel uitgehouwen om stenen te winnen waar de huizen en kerken in de 17e eeuw van gebouwd werden.
De werklui destijds gingen er wijn maken voor eigen gebruik. Dit hebben ze later voortgezet als commercieel doel.

De dame liet ons zien dat het gesteente nog fossielen bevatten uit de tijd dat het nog tot de zee behoorde. Echt leuk om te zien.
Ze liet ons de vaten met wijn zien, maar ook de flessen die er lagen te rijpen en te wachten op bestelling.
Het chateau was van haar ouders geweest en is nu van haar en de kinderen, echt familie bedrijf dus.
We hebben een uitgebreide proeverij gehad waarbij ze duidelijke uitleg gaf over elke wijn.
De èèn kwam uit een tank, de andere uit een vat, zelfs de kleuren waren verschillend.
Niet alleen rood en wit maar ook een beetje oranje. Deze had de kleur en smaak gekregen doordat de wijn gerijpt is met het pulp dat overblijft na het persen.

We hebben allemaal wat flessen aangeschaft, altijd leuk om te doen als je zo enthousiast verteld wordt over het hoe en wee.
De dag eindigde lekker op de camping, we hebben zelf wat gekookt, en ja dan is het zo laat.
Morgen een nieuwe dag

1. Kitty:
    29 augustus 2023
    Proeverijen heb wij ook vaak gedaan in de Bordeaux streek, als ik het leest zie ik het voor me, altijd leuk en genieten.
  2. Lida of voor Annette je - zus:
    29 augustus 2023
    Fijn voor joyce dat het toch nog mooi weer is geworden, anders hadden jullie water bij de wijn en dat is zonde!