Varen

14 augustus 2017 - Argelès-sur-Mer, Frankrijk

Vroeg uit de veren en een rondje hardlopen....

....tenminste dat was de gedachte gisteravond. Maar onder de serene rust de zachte bries en opkomende zon bedacht ik de woorden van mij reisgenoten:

As waarom ben je altijd zo vroeg wakker het is vakantie, je moet niks hè. Probeer is lekker uit te slapen.

Oké gelukt het was 08:50 toen ik eruit ging.

Kom op As aankleden en naar de bakker, daar stond weer een rij met hongerige Catelane voor me ik denk zomaar 12 mensen. De zon brande al fel aan de hemel. Heerlijk zo ontbijten.

In de planning staan dat we met een boot de zee op gaan, jaha niet zomaar een boot en nee geen opblaas boot. Een boot met een doorzichtige bodem en doorzichtige zijwanden!!

Hij vaart dan 2 uur rond een kaap en komt dan in een ronding waar volgens Mevrouw Onderwaterkijkboot zelf veel te zien is .

Oké dan willen wij graag 5 kaartjes.......oh vandaag is alles vol, en morgen eigenlijk ook......

Dus niks onderwaterkijken in de batua, maar we willen dit toch wel een keer meemaken.

Wij hebben toen gereserveerd voor aankomende Donderdag.

Gezien wij morgenochtend vroeg afreizen naar Barcelona daar hebben we voor èèn nacht een hotel geboekt, dan kunnen we daar lekker rondneuzen, een hapje en een drankje doen en pas de volgende dag weer terug.

Het is ongeveer 2:15 uur rijden dus het kan in 1 dag maar dit leek ons beter.

Goed niet varen vandaag, dan maar koffie op een terras in de zon met uitzicht op de haven die vol ligt met zeiljachten,  motorbootjes en oude zeilboten waarvan de eigenaar verdwenen is ivm. de kosten van havengeld en onderhoud schatten wij in.

Het was een drukte van belang in de haven daar je niet alleen Onderwaterkijkboot kan reserveren, je kan er duiken, met een parachute achter een boot hangen (super ga ik misschien nog doen), uit elkaar geschud worden op een band, bed of bank eveneens achter een speedboot, waterscooter huren nou noem maar op. Je hoeft je niet te vervelen zeg maar.

Na de koffie even door de haven gebanjerd en rondgekeken. Voornemens waren we dat als we gevaren hadden wij nog even met een soort treintje naar Argeles zelf zouden gaan.

Deze treintjes beslaan het hele gebied, doen alle campings, stranden en attracties aan. Het 'station' ervan is in Argeles le port, we waren er al eens langs gelopen en ziet er erg handig uit.

Wij zijn bij een willekeurige halte gaan staan waar we aan wat medepassagiers gevraagd hebben of we zo konden opstappen, yes you can do. Mooi wij wachten en wachten en ja hoor daar kwam de trein 'line jaune' die moesten we dus niet.

Mewie misjeu de line rouge komt der ook an.

Het stel dat ook stond te wachten man vrouw en klein kind kregen na vertrek van dat verkeerde treintje zo'n bonje dat zij opstapte, hij er nogal verbaasd (met kind op z'n nek) achteraan rende. Andere passagiers die de taal verstonden waarin zij ruzie maakte kwamen niet meer bij van het lachen, het was ook zo raar. Het ene moment staan ze elkaar te fotograferen en dan loopt ze weg!

Oké, line rouge kwam eraan en wij erin.

Voor €12,50 konden we met z'n 5 meerijden, bij Argeles village kregen we netjes een waarschuwing dat we er waren. Mooi dat ging gelopen hahahaha gelopen niks lopen met de trein!

Door wat straatjes op zoek naar de winkeltjes, terrasjes en ijssalon........... niks echt niks, het leek wel Perpignan wat een armoede.

Dan maar op zoek om de lunch te gebruiken want het was al bij tweeën, een maal een terras gevonden konden we gaan zitten. Het was wat smoezelig maar goed, manche ou boisson ? In gebarentaal eten of drinken, nee wat eten graag. De placemats en de glazen kwamen op tafel en de menu kaart........Pizza, pizza en pizza. Dat was het dan nee sorry dat ging het niet worden.

We zijn wel vaker weggestuurd zelfs wel een in de ochtend van een leeg terras met 15 man omdat we alleen koffie met gebak wilde.

We hebben de dame van de bediening gezegd dat we ons vergist hadden en eigenlijk geen pizza wilde eten. Geen probleem ga je naar de buren, dat ging makkelijk.

Bij de buren was een mooie gezellige tafel vrij, ik in m'n goeiste Frans of deze vrij was en of wij er konden gaan zitten; wat jij wil was het antwoord.

Mooi jongens ga maar zitten het kan, komt er opeens een bezweten mam achter de bar vandaan met dezelfde vraag; eten of drinken??

Ja ik denk die gaat mij niet foppen dus ik zeg; nee meneer we willen graag ook wat voor de lunch gebruiken.......

Nee, no, no possible gebaren naar de keuken druk druk oké krijg toch de schijt daar, wij weer weg.

De keuze was snel gemaakt; met de rode trein zo snel mogelijk weg hier, dat hebben we ook gedaan. We hebben de grote ronde genomen zo hebben we gelijk nog wat van de omgeving gezien.

Eenmaal weer in de haven aangekomen hebben we heerlijk de lunch genuttigd een ijsje toe genomen en gezellig gewinkeld.

Annette en ik hebben een soort sandalen gekocht van gevlochten touw, ja dat klinkt suf maar ze zijn echt heel leuk.

Terug op de camping hebben we wat uitgerust en in de stoel gehangen, straks even een tas pakken voor morgen en ik zeg

BARCELONA!

1. Ellis: