Barcelona

16 augustus 2017 - Argelès-sur-Mer, Frankrijk

Dinsdag vroeg een de veren, we zijn om 7 uur vertrokken richting Barcelona. Dit hadden we als uitstapje gepland, Annet had een Hostel geboekt in het centrum op 2 honderd meter van de alom bekende Rambla. De reis verliep spoedig het was nog niet al te warm en redelijk rustig op de weg. Eenmaal over de Spaanse grens hebben we een bakkie met een broodje genomen.

Ik had me erg op de rit verheugd, over de Pyreneeën helaas het was een saaie weg breed asfalt en dorre vlaktes. Dan maar een beetje ouwehoeren en kijken wat we allemaal kunnen gaan doen. Iedereen had wel iets om naar uit te kijken.

We wilde allemaal graag de Sagrada Familia bezoeken, dus echt van binnen eens bekijken.

Marcel had hoog op zijn lijstje de markt La boqueria en het Magische Fontijn. Fred wist een Ducati dealer te vinden. Annet wilde graag naar park Guell maar daar waren we al eens geweest een aantal jaar geleden.

Joyce had èèn doel een tas score van een bekend merk maar dan voor minder euro's.

Ikzelf wilde graag de haven en het strand zien.

Zoals ik al zei de reis verliep prima, we waren om 10 uur al in hartje Barcelona, en voor de deur van ons Hostel. De auto kon in een openbare parkeergarage aan de overkant, Fred kan gelukkig heel goed rijden dat was ook wel nodig in die garage. Het was berekend op kleine Spaanse autootjes! . We moesten een verdieping omhoog en een haakse draai maken, en dit op een oppervlakte waar je normaal lopend een leuning nodig zou hebben. Oké een plekje gevonden 5 keer steken en hij stond, gunstig bij een uitgang en niet al te hoog( er was geen lift).

We zijn eerst even gaan vragen of we de bagage alvast binnen konden zetten; a si senjor geenos probleemos, we have 1 room al reddy. Dat is mooi onze kamer was al klaar dus konden we daar mooi alvast alles neerzetten. De kamer was klein maar schoon met toilet, bad, douche, wastafel, tv en airco! Dit op zich was al fijn, want die mussos vielen doodtos van die dakkos zeg maar.

Oké bagage gestald, gepiest, handjes en gezichten gewassen. Het boekje van Marco Polo over Barcelona, leesbril, euro's en mobiel bij ons zijn we Barcelona in gegaan.

Eerst een koude cervesa op het plein voor de deur, heerlijk oké het was net 11 uur maar daar keek de dame niet naar. Ze vroeg zelfs tot vermaak van Joyce of we nog meer voor ontbijt wilde? Hahahaha lol kende ze ons ?

Goed Marcel's wens stond als eerste, daar dit ook om de hoek was. We keken er naar uit want volgens de recensies kwamen ook de top koks uit de regio daar hun kruiden enz. kopen. Marcel en ik houden van koken dus we hadden al gezegd dat we zeker wat mee gingen nemen naar huis. Het was een gezellige drukte van belang op de Rambla iets dat wij wel leuk vonden. Wij hadden immers ons slaapplekje om de hoek. Ook de markt was maar een paar honderd meter lopen. Volg de mensen stroom...........linksaf en daar was de ingang!!

WEGENS RENOVATIE GELOTEN TOT EIND OKTOBER.

Wat wij toen zeiden kan ik beter maar niet herhalen maar wij waren dus niet geamuseerd.

Wat een tegenvaller was dat zeg, wij in het Marcopolowijstonsdewegdoorbarcelona boekje kijken voor een alternatief, er was er nog èèn niet ver weg en stond ook te boek als zeer mooie en speciaal.

Gezien de warmte besloten we deze aan het eind van de dag te bezoeken als we even naar het Hostel terug zouden gaan.

Het gebied rond de Rambla is grotendeels voetgangers gebied, dus met kaart in de hand zijn we door de gezellige straatjes gaan lopen op een mooi plein voor èèn van de honderd kathedralen die Barcelona rijk is zijn we op een mooi terras gaan lunchen. Voor Joyce een hoogte punt want haar club sandwich was heerlijk. Keurige bediening en een frisse Rosè.

Barcelonet ofwel het haven gebied is geweldig, druk, terrassen, straatverkopers die hun waren op een kleedje vast gemaakt hebben zodat als de policia komt met die mucho grande pistolos, zij alleen de punten bij elkaar behoeven te pakken en hup weg zijn ze. Als dan meneer de policia weer weg is hup kleedje neer alsof er niks gebeurd is.

Ik heb geprobeerd een paar kekke Adidas te kopen voor €18,00 maar ze hadden mijn maat niet. Ik heb er een paar nodig voor onze activiteit vrijdag! .

Joyce had het voorzien op een tas, maar die verkopers zijn zo opdringerig dat ze dacht bekijk het maar lekker. Het is echt leuk al die kleedjes met zonnebrillen, tassen, schoenen, en weet ik al niet wat. We hadden redelijk wat gezien en besloten terug te gaan naar het Hostel het was al tegen 17:00 uur en de voetjes werden moe de kleding nat van het zweet.

Het was best ver lopen dus besloten we met de metro te gaan . We kochten een kaartje voor 48 uur in de zone's die we gingen gebruiken voor €14,50 pp. Dat haal je er gemakkelijk uit, er rijden daar zoveel en zo vaak metro's je kan reizen wat je wil.

Bij halte Rambla  zijn we uitgestapt met nog 500 andere toeristen, de trappen op en BAM een knal van de warmte. Want wist je dat in Barcelona alle ja alle metro's van airconditioning voorzien zijn! Heerlijk als je het even niet meer strekt ga je gewoon met de metro rijden . Onderweg nog een servesa gedronken en naar het Hostel gelopen.

Nadat we wat rust een frisse douche en casuele kleding hadden aangetrokken zijn we weer op pad gegaan. Op naar markt St. Joseph het alternatief voor vanochtend. Bij het naderen van de markt begon mij te dagen dat ik op de heenweg een gebouw had gezien dat er erg mooi uitzag en ik in mijzelf dacht wat gaaf hè dat ze die markten hier houden. Aangekomen bij de markt;

IN VERBAND MET RENOVATIE GESLOTEN !.

Mmm dat had ik ook gezien, ik heb nl een erg goed geheugen als ik ergens eenmaal geweest ben. Opnieuw schrijf ik niet op wat er toen gezegd werd.

We zijn met de metro weer naar het haven gebied gegaan, geweldig wat een leven en een restaurants heb je daar de straatverkopers waren er ook nog of wéér dus samen met Joyce hebben we een mooie Michael Kors tas uitgezocht en zijn we gaan handelen, van de 30€ die hij vroeg hebben we er 17,00 betaald. Joyce blij wij lachen.

Bij een restaurant waar we de kaart van te voor bekeken hadden zijn we gaan eten, geen verder verslag.

Zo het was inmiddels donker tijd om het MAGISCHE FONTEIN te bezoeken, lekker in de koele metro halte fontein eruit.

Hè jammer dat die fonteinen langs de weg het niet doen, maar kom we lopen naar het schitterende verlichte Park Montjuig  en nemen daar op de trappen plaats tot de show begint.

Annet en ik zijn even snel nog wat drankje gaan kopen op het plein ernaast, de jongeman had geen haast. Opeens staat Marcel achter ons en zei; je raad het nooit....... het fontein is alleen van Woensdag t/m zondag in werking!

Wederom zal ik niet herhalen wat we toen zeiden! Dat was desillusie nr.3 jammer was dat zeg. Inmiddels waren we ook wel een beetje erg moe van de hele dag slenteren in de warmte. We zijn toen lekker naar het Hostel gegaan, douche en heerlijk slapen.

Met in de planning 9 uur weer op pad te gaan naar de Sagrada familia!

Na een goede nachtrust zijn we weer met de metro op weg gegaan, het is echt gemakkelijk zo de stad door te reizen. Het was nog rustig, ook toen we bij halte Sagrada uit stapte.

Daar is ze dan het immense gebouw dat al meer dan een eeuw in de steigers staat, maar onbeschrijfelijk mooi is! Het is een stukje verder af dan een paar jaar geleden. De rij bij de ingang was goed te doen we waren dus vroeg genoeg, op zoek naar de ticket verkoop .......... Eh no sorry no place for today! Wat zegt ze ?? Geen toegang!

Alle kaartjes waren via internet verkocht! En we konden vrijdag reserveren als we dat wilde.

Jullie raden het al; ik kan helaas weer niet herhalen wat we toen zeiden!

Eerst koffie, en dit even verwerken.

Wij hadden uit Nederland van een goede vriendin een tip gekregen voor alternatieve markten in Barcelona, gezien dit ook nog niet gelukt was werd dit onze nieuwe uitdaging. Met het Marcopolowijstonsdewegdoorbarcelona boekje in de hand zijn we op zoek gegaan naar die markt.

We liepen door mooie drukke straatje en kwamen bij de markthal aan, wij naar binnen dat kon zowaar. Een maal binnen zagen we gesloten rolluiken met de mededeling dat ze tot 31 augustus gesloten waren.

Fred's Ducati dealer was de laatste wens van ons Barcelona uitstapje, dus daar kwam ons Marcopolowijstonsdewegdoorbarcelona boekje weer! .

Onderweg hebben we een bak gevulde olijven gekocht, een mix van ansjovis en makreel vulling. Te lekker om te laten staan. Over een mooi pad door een soort park tussen twee wegen zijn we toen richting de Ducati dealer gelopen, wat napraten over deze immens stad. In de verte zagen we Ducati Barcelona Fred zijn snor ging krullen, Joyce werd enthousiast ( T-shirt voor papa kopen). Wij erop af................ga nou gauw heen dit kan niet waar zijn........gesloten tot eind augustus.

We maakte er niet veel woorden aan vuil zo bijzonder was het niet dat iets gesloten was......

waar is er hier een metro station? Gelukkig niet ver lopen want ik had inmiddels bij de plaatselijke apotheek al een rol tape gekocht om de blaarvorming onder  mijn poezelige voetjes te voorkomen.

Goed op de Rambla, onze tassen ophalen en richting Frankrijk.

Begrijp mijn blog goed hè, we hebben twee fijne dagen gehad het werd bijna lachwekkend dat alles dicht was.

Maar wat een stad en wat een toeristen ik snap dat de lokale bevolking het soms zat wordt. Kijk in Nederland regent het vaak, dus als er daar een onverlaat tegen je pui pist heb je grote kans dat regen het wegspoelt. In Barcelona regent het zelden dus er zijn plaatsen of portiekjes waar mensen wonen en er op los gepist wordt door dronken toeristen. Ze leven van de toeristen maar echt niet iedereen .

Voor ons was het een geslaagd tripje ondanks alles. Inmiddels zijn we weer op Franse bodem en kijken we uit naar een drankje en een stoel.

Morgen varen we met de aquariumboot  de zee op! Ik kijk er nu al naar uit,

Dus tot morgen vanuit een zonovergoten Argeles  plage

1. Jannie Ras:
    16 augustus 2017
    Heerlijk verhaal wij waren er ook een keer met kinderen .Julian is er nu ook heeft een Spaanse vriendin . Jammer dat jullie hem niet gezien hebben dan had je michel zien lopen haha
  2. Pa:
    17 augustus 2017
    Geweldig verhaal je ben doodziek dat alles dicht is maar ja ,het jullie hebben het toch wel fijn gehad .nu ik hier op reageerde. Is er wat loos in Barcelona .maar jullie zijn weer op de camping gezond en wel Grt Ma en Pa
  3. Fiona Van Baerlem:
    17 augustus 2017
    Heerlijk lezen weer
    Blij dat jullie veilig zijn
  4. Lida of voor Annette je - zus:
    18 augustus 2017
    Dit lees ik dus nog steeds achteraf ( het is nu vrijdag) en ik ben zo blij dat jullie op dinsdag en woensdag naar Barcelona zijn geweest! Wat hebben jullie een geluk gehad!!!! Barcelona getroffen door aanslag en ook iets zuidelijker is er van alles loos.