Wintersport 2024

26 januari 2024 - Cormoranche-sur-Saône, Frankrijk

Daar gaan we dan, met z'n 4 in onze auto, schoonmoeder op dak. Wij Fred, Annet, Marcel en ik gaan skiën in de Franse Alpen en wel in Valloire dit is bij de Galibier èèn van de bekende bergen in de tour de France.
Alles zit in de auto, zoals altijd heb ik het gevoel dat alleen de schilderijtjes nog thuis hangen.
Wat zeker niet ontbreekt zijn de befaamde Guido's gehaktballen. Het recept staat ongetwijfeld ergens in 1 van mn reisverhalen beschreven. Want de laatste jaren geen vakantie zonder Guido! Natuurlijk heb ik de "retezalf" meegenomen want na die hoeveelheid sambal en knoflook heb je die wel nodig.
De techniek: poepen, doortrekken en dan even dippen met de kont in het verfrissende spoelwater help ook vaak!
Goed inmiddels rijden wij helaas met veel wind en regen voorbij Antwerpen, we zijn om 9uur vertrokken. Natuurlijk even koffie bij HI Ambacht en dan door, we gaan goed op schema. Tis hier altijd druk, vooral met vrachtverkeer.
We rijden de rit in 2 etappe, gewoon omdat we geleerd hebben dat dat beter en gezelliger is.
Oh pffff zeggen sommige das erg 2 dagen rijden......ik zeg niezen met je mond vol contbijtgranen das pas erg hahahha.
Annet geeft een puzzelboekje meegenomen.....ken je de telefoonboeken van vroeger nog? Nou het lijkt erop, oke iets kleiner dan hahahaha.
Gisteravond keek ik nog even op de verkeersinfo........schrik vandaag 26 Jan. Gaan de Franse boeren in protest! Hebben wij dat, ze sluiten de tolwegen af op drukke doorgaande route dus ook die van ons.
Mn reisgenoten zeiden: ach we gaan het zien.....nou we zien het! Overal rood op de wegenkaart en Google stuurt ons nu (nog voor Dinant) al van de route af.
Nou ik ga me maar verkleden, mijn kaplaarzen aan, boerenkliel en rode zakdoek.
Als we dan bij zo'n blokkade komen ben ik in iedergeval in style gekleed en mag ik er misschien stiekem langs hahahaha.
Hier en daar zien we idd rijen tracktoren staan maar gelukkig pas 1x op onze weg..
Daarstraks hebben we een pauze genomen, even een sanitaire stop. En gelijk de vertrouwde puddingbroodjes  gegeten pffff vertrouwde nou niks vertrouwde ze kunnen ook echt alles verpesten he! Ik kijk altijd naar dat moment uit dat je in dat broodje bijt, een beetje poedersuiker opsnuift en dan langzaam die goddelijke puding proeft.
BAM geen pudding! Kleffe gele room ala maitre Paul (lees diepvries gebak).
Gadverdame wat een tegenvaller dit, bij thuiskomst even met de bakker praten!
Nog 300km tot de overnachting, ja het duurt lang zo met die omleidingen. Ach 300km÷ tussen kale velden en bomen gereden, het wordt nu zelfs donker.
Onze aankomstijd  is met 3uur verlengt, dat skiën moet wel erg leuk zijn! We zijn het zat, in de verte zien we een lege snelweg.
Sympathy voor de boeren is toch even wat minder, want wie raken ze hier nu mee eigenlijk.
Goed dan maar een balletje van Guido, langzaam kruipen de km voort. Heus het komt goed,
Uiteindelijk zijn we om 8 uur in ons overnachting hotel aangekomen. Een goede kamer en we konden beneden ook eten. Dat was fijn, een grote bier hadden we wel verdient. Nu snel vergeten, lekker slapen en op naar morgen. Oh een klein detail de bediening hier was Manuel van Fawlty towers.....klein druk en ongeregeld.

Ps een lang verhaal, zal niet elke dag zo zijn denk ik;)

1. Lida of voor Annette je - zus:
    26 januari 2024
    Zó meteen van start met een lang verslag! De vertrouwde ingrediënten qua eten, de altijd aanwezige tegenslag ( nu boeren op de weg i.p.v. beren op de weg) maar dan toch een slaapplek met restaurant waar een biertje alles goedmaakt. Morgen de 2e helft en dan een fijne ski week. Veel plezier en welterusten!
  2. Nancy:
    26 januari 2024
    Oh zo leuk en ik kijk er naar uit om de blogs te lezen - we lachen zo veel.
    Ik ben thuis in de hitte en maak rabarber- en pruimenjam voor het museum om te verkopen, dus waar zou ik liever zijn, kun je raden hahahah.
    tot de blog van morgen
  3. Annette:
    27 januari 2024
    Wat een reis, gauw vergeten. Op naar de sneeuw, zo'n zin in. Valloire bereid je voor we komen eraan 😀
  4. Kitty:
    27 januari 2024
    Leuk je verhaal te lezen, veel plezier en een goede reis verder.
  5. Petula Stolk:
    27 januari 2024
    Oh, waren zeker boerenpuddingbroodjes?
    Wat een ellendige start, kan alleen maar beter worden moet je maar denken.
    Vandaag nog even doorbijten en dan heerlijk in de sneeuw 🎿😘❄️
  6. Brenda:
    27 januari 2024
    Leuk verhaal weer. Heel veel plezier samen!