Spannend

1 februari 2024 - Valloire, Frankrijk

Het beloofde een spannende dag te worden......nou dat was het. Op punt van vertrek moest Fred poepen pfffff okeee we wachten wel hahaha ik alvast naar beneden om de vuilniszak weg te gooien. Wat komt er naar beneden, de ski bus ik lopen met ski's en schoenen aan naar de container en toen naar de aanstormende bus.... ik op mn goeiste frans: Madam Charra tella un moma, mon husband ave de poepee eh deu minuut.
Oh oké zegt ze luchtig, en ze wachten netjes tot de andere er waren. Best spannend dus.
Goed ondanks het poep accident waren we uiteindelijk toch nog om dezelfde tijd op de piste.
Ze beloofde een sombere dag met wind, nou ik hang nu uitgewoond in de skibus maar we hebben wederom een prachtige dag gehad. We bedachten weer een plan voor vandaag, al hoewel we gister al iets bedacht hadden!
Vandaag gingen we zipplijn vliegen, dat is in een soort tuigje aan een staalkabel 1.3 km naar beneden suisen hahaha geweldig.
Als eerst gingen we lekker met de lift naar boven en deden een mooie afdaling.
En ja eenmaal boven kwamen we langs die locatie waar je dit kan doen. Fred zei: ga dan nu, het is nu rustig, hij ging zelf niet mee.
Oke even een nerveus moment, maar we gingen toch.
Allereerst kreeg je een tuig om, zodat je aan de lijn gehangen kan worden. Nou prima, de ski's gaan appart achter je aan in een grote zak.
Het was best fris met wachten, maar goed.
Eenmaal aan de beurt moest je op een weegschaal pfff lekker moment in je vakantie.
Dan ga je in je tuigje hangen en wordt je aangeklikt ja, dan zeggen ze dat je met je voeten omhoog mag. Ja pleur ff op met je voeten omhoog, mag ik ff bijkomen?
Ketjeng trekt die franse doos opeens aan dat lusje en woep je stort met (voor je gevoel) 80 km per uur het dal in!
Daar ga je dan vrij als een vogel, ver boven alles en iedereen met een pokke vaart naar beneden! Echt geweldig.
Totdat je bijna aan het eind bent, dan zie je met 100km per uur het eind van de lijn naderen, daar is een rood kussen, en in een fractie van een seconde denk je echt veel hahaha. Eh wat nu, hoe stop ik enz. maar het gaat allemaal goed, vlak ervoor wordt je snelheid gereduceerd tot 0,5 km per uur en kom je gereduceerd op dat rode kussen af.
Hallelujah ik ben er, de jongeman is in de weer met kabels enz.  Hij zegt volg mij, nou oke ik sta op randje van 30cm en best hoog.
Maar eindelijk sta ik op vaste grond.
Wat een gave beleving, we heb en dit al eens in de zomer gedaan maar minder hoog.
Een geweldige ervaring rijker, Fred had afgezien van deze aktie, hij was boven gebleven.
Onze ski's werden ook met de lijn naar beneden gestuurd dus konden wij zelf weer naar boven! Echt een super leuke ervaring!
We hebben toch daarna nog een hele route gedaan, aan de andere kant van de berg zagen wij plots een gehele afgebrand appartementen comlex wat een tries gezicht zo in die witte pracht. Ondanks hebben we genoten van die omgeving, het weer en de toch nog goede sneeuw.

Beneden was de bus net weg, dan maar een Glühwijntje bij de halte
Vandaag eten we thuis raclette, stokbrood, enz.
Dus een rustige avond, even een spelletje, drankje en foto's kijken.

1. Annette:
    1 februari 2024
    Dat was een hele leuke afdaling, weer eens wat anders 😀
  2. Petula Stolk:
    1 februari 2024
    Zo! Dat is gaaf! Ik wist niet dat dat in de winter ook werd gedaan!
  3. Dagmar:
    Waaaah! Zo gaaf!! Leuke foto ook!! 😄
  4. Roos:
    1 Februar
    Dat was zeker heel spannend zo afdaling, en zo snel.👍😍
  5. Lida of voor Annette je - zus:
    1 februari 2024
    best eng wanneer je met zo'n rotgang de diepte in gaat en afstormt op een stootkussen! Ik weet niet of ik dat gedaan zou hebben. Heeft Fred geen spijt wanneer hij jullie enthousiaste verhalen hoort? Fijne avond en smakelijk eten.

Jouw reactie