Zaterdag

20 augustus 2023 - Sanguinet, Frankrijk

Vandaag hebben we het strand op de planning, we zijn voeg opgestaan zodat we niet in de file naar het strand hoeven te staan.
Er werd koffie gezet, koelbox gevuld, waterflessen vol en even stokbrood halen.
We reden een paar kilometer langs met meer door een pijnbomen bos.
Geweldige doorkijkjes vanuit de schaduw naar het blauwe water. Hier en daar stonden er wat luxe villa's van mensen met beduidend te veel geld.
We reden door een duingebied met flinke heuvels, waarna ik ook begreep hoe zwaar mn zus het had gehad op de fiets.
We reden door het canton Gironde een groot deel is militair gebied, en een ander deel is verleden jaar veel in het nieuws geweest om de verwoestende bosbranden die dagen duurde. Nou dat was te zien, kale geblakerde vlakte met hier en daar een stoere boom die het geweld had doorstaan.
Het is moeilijk te bevatten hoe dit geweest moet zijn toe alles in de brand stond. Toen we aankwamen op de bestemming zag je ook dat de parkeerplaats afgezet was met allemaal nieuwe paaltjes en boorden. Je kon de brandgeur nog ruiken. Zelfs op het strand liggen allemaal kooltjes in het zand echt bizar.
Inmiddels hebben we weer uitgepakt en zijn we ingesmeerd en wel, aan het genieten van de oceaan!

Ik ben als 1e in de zee, wat een geweld die golven je kan er met moeite blijven staan.
Er zijn ook heel in de verte golven, daar liggen zandbanken een bijzonder gezicht midden in die blauwe plas de witte schuimkoppen zien breken. Nu een bakkie koffie met stroopwafel van zus.
Rond 10 uur kwam de strandwacht er werden vlaggen geplaatst waartussen je beschermd kon zwemmen. Un de namiddag werden er rode vlaggen daarbuiten gezet, met de mededeling dat zwemmen daar niet veilig was.

Nou dat kon je zelf al zien, manshoge golven beukte op de kust. De weinige mensen die toch in zee waren konden zich maar moeilijk staande houden.
Het was inmiddels 6 uur toen we terug gingen naar de auto's. Bij de parkeerplaats was iets van sanitair gemaakt daar kon je jezelf even afspoelen. Dar was ff lekker want als dat zout met zonnecreme is geen goede combinatie.
Zoals gister afgesproken zijn we naar een dorp gereden om daar gezellig uit te eten
Het was even zoeken maar vonden een restaurant waar ze plek voor 6 op terras hadden. Het eten was matig, maar genoeg.
Na het dessert weer richting camping de koffie verzorgen we zelf!

Vanochtend grote schrik ik belde mn moedertje, ik hoorde dat er iets was.
Ze had haar teen zo hard gestoten dat ze er niet op kon lopen. Onze broer Ton is met haar naar het zhuis geweest 4,5 uur later een gekneusde teen, drukverband en voorzichtig mee omgaan. Oh oh wat een schrik, het gaat gelukkig goed en zijn de kleinkinderen en broer in de buurt.
Morgen maar weer naar zee, even kijken of het "blog waardig" is.

1. Roos:
    20 augustus 2023
    🏊‍♀️ Prachtig dat Foto, de zee en golven , beterschap en lieve groetjes aan Tante Lenie. 😘
  2. Koos Bes:
    20 augustus 2023
    Hallo luitjes. Al weer één week om zeep. Jullie hebben het duidelijk lekker naar je zin. Nog veel plezier samen.
    p.s. Enne die billenclose-ups dat hoeft niet van mij hoor :)