De dag van gisteren

17 maart 2018 - Villarembert, Frankrijk

Wat een geweldige dag om mee af te sluiten!

De zon stond hoog aan de hemel, en de sneeuw-maker lag aan de oplader.

Dus ontbijten en de piste op, het was nog rustig en sereen.

Zo is wintersport bedoeld, kijk Frankrijk is mooi in de zomer met al zijn glamour en zonovergoten stranden met palmbomen en gekoeld drankjes.

Maar Frankrijk is ook mooi als er meters sneeuw de toppen van grote massieve bergen bedekken. Alsof er een enorme witte deken met grote voorzichtigheid overheen gedrapeerd is.

Oostenrijk heeft ook sneeuw en als je geluk hebt ook zon. Maar de bergen zijn vaak bedekt met bossen en daartussen zijn de pistes gemaakt. Oostenrijk zit in mijn hart dat weten de meeste, ik zal er ook altijd van blijven houden.

Al is het alleen al om al die mooie herinneringen die we daar hebben gemaakt. Zomers met de hele familie, later met vrienden. Op de motor, met de trein met z’n allen een huurbusje.

De wintersport, onze eerste was met vrienden van mijn ouders en kinderen. In Breitenbach ( daar ben ik 30jaar naar terug gegaan) in een groot huis met gebruik van keuken. Nou dat was wat we gingen toen met kerst en oud en nieuw. Thuis waren de konijnenbouten en kalkoen al gebraden voor het kerstdiner! Deze stonden in ovenslede achterin de auto. Daar aangekomen gingen we de kamers bekijken en vroegen mijn ouders waar de keuken was.

Mijnheer Hager was zo freinlich om uns mal voor zu gehen.

Wij naar beneden, en daar was.......de gezamenlijke ontbijt/verblijfsruimte met een klein keukenblokje maar geen kookstel laat staan een oven hahahha nou daar gingen de ouders even gans aus die hose. De reispapieren erbij en ja hoor binnen een uur stonden ze in de keuken van Mevrouw Hager. Met kalkoen en al het andere eten.

Onze uitrustingen waren toen echt luxe hahaha, wij hadden lederen skischoenen met ijzeren klemmen en gewoon in onze spijkerbroek. Je was dan compleet bevroren en had klompen sneeuw aan je broek gevroren.

Maar geweldig was het, ik was 12 jaar kwam uit hartje Rotterdam en ging op wintersport! Onze pa werkten er extra diensten voor maar we gingen toch maar mooi.

We zijn in Frankrijk terecht gekomen doordat vrienden ons vertelde van die prachtige piste, en niet te vergeten de prijs kwaliteit verhouding ligt een stuk gunstiger.

Alle waar naar zijn geld zeggen ze, en dat is dan ook zo.

Oostenrijk: Mooi, vriendelijk, ruime vakantiehuizen met van die heerlijke donzen dekbedden, gemütligheid, snaps bij aankomst, mooie omgeving, schnitzel die over je bord hangt.

Frankrijk: prachtig, klote volk, kippenhokken om in te wonen, dekens, geen welkom bij aankomst, kaas kaas en nog eens kaas heerlijk, maar die fenomenale piste en de bijna sneeuwzekerheid geven de doorslag.

Ik had mij in de zomer al voorgenomen om een cursus Frans voor beginners te gaan doen. Ik heb er ook naar geïnformeerd maar dat kost me een geld zeg .

En toch staat het nog steeds, want hoe vervelend is het als je je niet verstaanbaar kan maken. Oké het gaat wel steeds iets beter maar toch.

Goed zoals gezegd wat een dag om mee af te sluiten, we zijn een route gaan skiën naar het andere dorp La Toussuire, je moet dan over de hoogste toppen om daar te komen. En zeg nu zelf lekker met je bakkus in de zon in een stoeltjes lift genieten van die pracht. Ondertussen een slokje uit de platvinken en even insmeren. Boven aangekomen alles vast maken, instoppen nog een paar foto’s en als belangrijkste de route bepalen. Want als je echt ergens met een doel heen wil moet je de route goed uitstippelen, je zit zo fout en dan moet je of weer omhoog of klunen ! En van klunen zijn mijn medereizigers geen voorstander hahahha het is vaak door de diepe sneeuw tussen bomen door en dan vaak ook nog met een hoogte verschil weer de piste op. Kijk dat doe ik eigenlijk het liefst maar je bent met zijn alle dus........

Oké route bepaald en gaan, wat een vrijheid voel je dan het is bijna cruisen op je motor op een zonnige dag in augustus.

Hop naar de volgende lift en nog hoger, oversteken liftje in en naar het hoogste punt. Daar de omgeving even in je opnemen, en dan staan daar opeens een vriendengroep............ in hun onderbroek whahahahaha dat had ik kunnen verzinnen. Luid zingend en lachend stond dat zooitje daar, klaar om een foto te maken. Er lag 1 persoon op de grond die had een koffer bij zich waar waarschijnlijk de overgebleven kleding in zat. Kiekje genomen en ja hoor daar gingen ze, in onderbroek met ski’s de berg af!

Hilarisch en hoe leuk is het als je lekker gek kan doen met je vrienden.

Na een paar route werd de sneeuw voor sommige onderons wat te zwaar en gingen dan ook liever niet nog verder van ons apparteman. Ja wat die je dan je zegt oké dan gaan we hier terug, pakken een terrasje en rusten wat uit.

Onder het genot van een Vin Chaud (gluhtje) , en een croque madame of monsieur. Gelukkig kregen we van Marcel de uitleg wat het verschil was, achterover geleund in zijn stoel zei hij vastberaden: dat is heel makkelijk te onthouden......de Madame is met een schijf ananas ertussen, en in ananas heeft een gat! Nou dat gaan we zeker onthouden, alleen de kok van dit restaurant zag er dus geen gat in om er een ananas tussen te doen hahahaha.

Het werd een spiegeleitje bovenop, niet minder lekker hoor. En het gluhtje was de lekkerste die we in Frankrijk geproefd hadden, missjeu doe der nog maar un!

Het werd sommige zelfs iets te warm daar op terras, iets wat ik nooit zou vinden want terrasjes moeten warm zijn toch.

We hebben onze route terug weer ingezet en nog een paar mooie piste doorkruisd. Bijna bij het Apparteman zijn we met ’onze’ lift nog 1 keer naar de top gegaan om vervolgens in 1 vloeiende afdaling van 9 km te eindigen in het skihok.

Dat was het dan, genoten maar wel met mijn zussie in mijn achterhoofd.

We hebben een drankje genomen op deze mooie dag en zijn toen gaan pakken.

Alles wat alvast de auto in kon hebben we naar beneden gedragen 5 lange trappen, want de route zoals bij aankomst was echt geen optie. Het was even doorbijten maar voor het goede doel. Ook de ski’s en schoenen hebben we alvast in de box gedaan. Petula coördineerde het vanuit het raam en zei dat we het prima onder controle hadden.

Mooi dat was gedaan, ik kreeg van mijn sporthorloge complimenten dat ik zo goed bezig was. Mijn God je moet aan de zuurstof als je dat gedaan hebt.

Oh ja Annet en ik zijn nog even gaan shoppen nou gewoon brood halen en een paar biertjes voor de avond.

Het was nog half 5 we konden makkelijk nog een kaartje leggen en de laatste restjes uit de flessen opmaken voordat we met kamp 2 aan de raclette gingen.

Sven kwam met zijn MacBook even naar ons om een hotel te bespreken voor de overnachting.

Het is een hotel in Langres geworden, fijn om iets te hebben waar je zeker weet dat je terecht kunt.

We hebben heerlijk gegeten, alleen Sven En Steffie hadden pizza gekozen maar ik kreeg het niet voor elkaar om die dingen smaakvol en gaar te serveren.

Nog even zitten napraten en wat opruimen, afspreken hoe laat we weg wilde en dan naar bed.

Wordt vervolgd, Ooievaar

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Theo:
    17 maart 2018
    Weer een leuk verhaal Astrid, ben benieuwd wat ons de komende dagen nog gaat brengen.
  2. Lily:
    17 maart 2018
    Zooo wat een lang verhaal zeg maar wel leuk wanneer ga je naar huis dan nou ik hoor je wel groetjes xxx
  3. Petula Stolk:
    Volgend jaar Nauders?
  4. Pa:
    18 maart 2018
    Heerlijk verhaal en prachtig verteld ,maar alles mooi en wel maar wij verlangen naar jullie allemaal knuf
  5. Astrid Olree:
    18 maart 2018
    Hahah Petula je weet t nooit hè xx
  6. Lida of voor Annette je - zus:
    18 maart 2018
    Hoi Astrid en de rest. Ik had een reactie geschreven maar waarschijnlijk niet geplaatst want er staat niks.
    Eigenlijk wil ik laten weten dat het steeds geweldig is dat er elke dag een verslag van de dag geschreven wordt. Echt petje af voor Astrid. En wat zullen Bram en Lenie trots zijn op hun dochter die zo mooi verwoordt dat de basis van wintersport toch al heel lang geleden door hen gelegd is.