Super Besse

22 juli 2015 - Besse-et-Saint-Anastaise, Frankrijk

Nou nou wat een dag , vandaag hadden we in de planning staan ; Naar het plaatsje Super Besse en daar met een lift omhoog om te gaan wandelen van top naar top . Voor de intiemie onder ons snap je wel dat er èèn naast haar schoenen ging lopen na het zien van dit plaatsnaamboordje .......onze super Bes Annette ! Daar er gisteren een gepland samenzijn van onze jeugd was en zij daar de nodige versnaperingen op hadden was het de vraag of zij nog met ons mee zouden gaan . Na wat sms verkeer bleek dat ze allemaal mee gingen . Als ze maar niet uren moeten lopen , hahahaha dat weet je maar nooit hier in de Franse bergen , de boordjes die je de weg moeten wijzen ontbreken vaak of kloppen niet . Eenmaal in SuperBess aangekomen was de temperatuur al weer boven de 30gr uitgestegen , en dan op zo'n parkeerplaats van asfalt is het aardig heet . We keken omhoog naar ons doel , prachtige grasgroene toppen , anders als in de Alpen waar meer gesteente is en er dennenbossen zijn . Het hier alsof zeeën tapijt van groen mos netjes over de bergen gedrapeerd hebben . Terwijl wij omhoog keken kwam ons met grote snelheid een fluitend geluid tegemoet , fieieieieuuuwwww ! HU zagen jullie dat ? Zo dat is gaaf ! Er hing vanaf de berg een staalkabel naar beneden , over een kratermeer waaraan iemand als een vogel onder hing . En je snapt dat dit met een enorme vaart ging . In koor werd er geroepen ; Zo dat ga ik ook doen ! Zo ontzettend gaaf dus het plan was snel gesmeed . Natuurlijk eerst allemaal de bergschoenen aan waterflessen vullen want we gingen tenslotte om te wandelen. Er moesten kaartjes gekocht worden voor de lift omhoog , de Tyrolien (zweefvlucht) omlaag voor 11 personen want Theo vond het al leuk genoeg om naar te kijken , hij ging dan met onze rugzakken met de stoeltjeslift naar beneden. Ik bespaar jullie de details over het kopen van deze kaartjes , het heeft een half uur geduurd en zijn 3 keer terug geweest naar de kassa . Waar overigens iemand zat die doodleuk tegen z'n collega's zei ; ik spreek wel Engels maar doe het niet ! Nou vraag ik je zeg . Goed we zaten met z'n alle in èèn liftcabine en sommige van ons begonnen al aardig door hun deodorant heen te schieten . Eenmaal boven was het prachtig het was helder weer dus het zicht was geweldig . We hebben 3uur gelopen van top naar top , de top die het verste weg was konden we niet meer halen , daar we om 16:00 uur onze vlucht gereserveerd hadden . De drie dames Steffie ,Dagmar en Joyce hadden het al lang bekeken en waren al naar de Tyrolien gelopen . Geld mee want dan konden zij alvast wat eten en drinken ............ Toen wij onderweg waren naar beneden kregen we een sms van Joyce : hoi er is hier niks te doen en niks te eten ! Hahahaha nou dan is de stemming opeens anders , daar je al een paar uur in de hitte loopt met de gedachte dat je straks een heerlijk drankje kan doen . Tja het is niet anders we moesten toch daarheen om te gaan vliegen . Toen we eindelijk aan de beurt waren moesten we in een soort harnas /tuig , met helm en stuk ijzer in de rij ! We hadden gedacht duo's te maken , maar dat viel niet mee , het totale gewicht moest onder de 150 kg blijven en onderling mocht het verschil niet groter dan 40 kg zijn . Dus er gingen een paar solo , ik had al besloten solo te gaan en als laatste .Nou daar ga je dan ...... Komt u maar , je stapte op een plateautje en het stuk ijzer werd over de kabel gehangen de diverse haken en lijntjes werden vastgemaakt . En nu ......èèn voet tegen een steuntje zetten en voorzichtig voorover gaan hangen ! Weg plateau hallo diepte ! Je andere voet er ook bij en daar hing je dan ; Joe oke ! ; ja joh , moeder waar ben je hahahah . Vanaf beneden werd het teken gegeven als ze je konden afvuren . 1.....2 ...... Bey Bey . Wat je dan meemaakt is moeilijk te beschrijven , je kijkt in de diepte hoort het suizen van de wind en gaat met een doodgang de diepte in . Het gaat eerst heel stijl naar beneden en dan een 'uitglij ' over een kratermeer tot aan de toren waar het avontuur eindigde met een grote zwiep kwam je gecontroleerd tot stilstand . Echt SUPERBESS gaaf dus . Je zou het zo nog een keer gaan doen , ik wel tenminste . Beneden eerst terug gewandeld en ervaringen uitgewisseld , sommige van ons hebben de vlucht gefilmd dat is nog leuker . Schoenen weer gewisseld en zijn we een terrasje gaan opzoeken , en je weet van vorige verhalen dat dat niet ons sterkste punt is . Voorzichtig gevraagd of we wat konden eten en drinken . Ja hoor dat kan zei een uiterst gezellige serveerster , het drinken werd opgenomen , en we bestelde voor de hele ploeg een croq monisieur . Wat ons toen overkwam geloofde we zelf niet , heerlijke bier fris en cola . En daar kwam ze met grote schalen friet en salade ! Waar staat de camera dachten we ? . Vervolgens kregen we allemaal een ovaal boord met een soort boterham zo groot als een wit brood overlangs gesneden , belegd met ham en heerlijke kaas uit de oven . Een mooie afsluiting en lekker gegeten . Zo zie je een dag die je niet zo bedacht had werd een dag om niet te vergeten .

1. Syl:
    22 juli 2015
    Ontzettend stoer!! Respect
  2. Anja Harreman:
    23 juli 2015
    Super stoer As, En wat een prachtig verhaal weer.
  3. Lida of voor Annette je - zus:
    24 juli 2015
    Superwoman en verslaggeefster Astrid en Annette de superbes! Zijn er foto's van? Maar ook de rest natuurlijk geweldig. Kweet niet of ik dat aangedurfd zou hebben.