Dag 2 in Wenen

20 juli 2024 - Wenen, Oostenrijk

Na een zwoele nacht, (lees bloedheet, zweet waar je niet wist dat het kon) zijn we vroeg gaan douche en aankleden. We hebben even zitten vogelen wat het beste was openbaar vervoer, lopen of een Hop on Hop off bus.
We hebben voor het laatse gekozen, een 24 uur kaart voor de bus.

In de bus

Het was om 10uur nog vrij rustig op straat, we zijn eerst even ergens gaan ontbijten en een lekker bakkie der bij.
Het werd een konditorij waar alles roze was, zelfs de serveersters waren helemaal in t roze. Een lekker bakkie en broodjes, eitje erbij dat ging er goed in. De temperatuur liep al flink op, we zijn een kaartje gaan kopen voor die bussen en konden al in 20min met de juiste bus naar......jawel Schloss Schönbrunn, ofwel het paleis van Keizerin Sissi en Keizer Franz  Josef van Oostenrijk.
We zaten natuurlijk bovenin de sightseeing bus alsof we op schoolreis gingen.

Samen zweten in de bus

Onderweg weer zoveel moois gezien, weer anders als gister op de fiets.
Het is wel een heel gedoe met zo'n bus door de stad maar het ging goed.
Na een tijdje zagen we de paleis poorten al in de verte de warmte was er te snijden want voor het paleis was een groot plein met asvalt en grind aan weerszijden een fontein.

Schlöss SchönbrunnUitgang Schloss

We hadden besloten om niet naar binnen te gaan, €36 pp vonden we iets te veel van het goede, helaas moest je ook voor de tuinen, stallen en dieren(tuin) apart betalen. Nou Sissi dan maar niet. Ik had best met eigen ogen willen zien hoe het eruit zag, maar hier in Wenen moet je echt overal voor betalen.
We hebben een beetje rondgelopen en zijn toen weer naar de bus gelopen.
Onderweg weer andere dingen, en gebouwen gezien. Eenmaal weer bij het operahuis zijn we op zoek gegaan naar een restaurant om een klein dingetje te eten.

Fontein bij opera haus

Dat was snel gelukt.  Op straat heb je ook  van die tentjes waar ze Wiener wûrst verkopen ...zo ook hier, er kocht een keurige dame zo'n combi van worst brood en saus, veel saus.
De standaard Wiener heeft de minimale dikke van een hollandse verse worst, het broodje is vrij klein. De dame in kwestie zag er niet naar uit dat zij worsten in welke vorm dan ook a publiek met saus en al in haar mond stopte!
En ja hoor floep, bij de 1e hap verschoof het kreng naar onderkant broodje.
Hierdoor stond zij met haar mond op standje opblaaspop naar die onwillige worst te kijken.
Doe het niet dame, eet geen worst uit t vuistje, neem er 1 met bestek!
We zijn bij terug komst in de binnenstad verder gegaan naar het 100wasser haus. We waren er gister al, maar toen moesten we dooooor.
Ja jammer joh, door dat we zo bezig geweest waren ging de tijd ook snel voorbij.
Het was Inmiddels gesloten!

100 wasserhaus kunst


Dan maar 20min verder lopen naar het "Wiener Prater", het wereld beroemde reuzenrad aan de Donau. Tja wat zullen we eens zeggen, het is een rad, het reuzen valt wel mee. Er is een soort permanente kermis omheen die is erg oud, oud en vies. Ik zeg Wenen doe er wat aan of loop de boel. Wat zonde was dat.

ReuzenradKermis

Dan maar Hop de bus weer in en via weer een mooie route waren we weer in het hart van Wenen.
Inmiddels was het al tegen de avond,.we waren kapot hahahaha. Vlak bij het hotel is er op een groot plein een festival gaande. Met eten uit alle wereld delen. Daar zijn we neergestreken onder een parasol, we besloten dat het genoeg was voor vandaag.
We hebben ieder iets uitgezocht om te eten en drinken, inmiddels begon er een voorsteling op een groot doek voor de kathedraal.

Grote scherm bij festival

Het was er nog lang gezellig.
Morgen nog een laatste rondje in Wenen en dan naar de camping terug.
Het was geweldig! 

Foto’s

4 Reacties

  1. Ellen:
    20 juli 2024
    Een mooie indruk van Wenen.
  2. Roos:
    20 juli 2024
    Roos
    20 Juli 2024
    Je hebt prachtig beschreven hoe mooi het in Wenen is je krijgt meteen zin ook de prachtige stad aan te kijken 😘
  3. Lida:
    20 juli 2024
    Wenen was 45 jaar geleden echt een schone stad met heerlijkheden zoals sachertorte en mozartkugeln. Ook Schönbrunn was schitterend en de baas ( van Frits) betaalde!!!!
    Maar jullie hebben er toch ook echt een mooie datvan gemaakt.
  4. Nancy:
    21 juli 2024
    We hadden graag een foto gezien van de dame met de worst die eruit ziet als een opgeblazen pop - wat een gezicht voor jullie allemaal.
    Nu wachten we op de verhalen van morgen!