Pamplona

25 augustus 2023 - Pamplona, Spanje

In alle vroegte zijn we vertrokken richting Pamplona, onderweg even bij de boulangerie stoppen voor koffie met een croissant.
We zijn allemaal een beetje duf, want slapen met deze temperatuur valt niet mee in onze "doosjes". Goed de rit duurt 2.45 uur dus kunnen we nog wat uitrusten.
We hebben wat doelen gesteld waar we heen willen, en het hotel ligt midden in het centrum.
De rit verliep spoedig, al snel veranderende het landschap, de pijnbomen verdwenen en de pampasgras deed z'n entree, en niet te vergeten die kaarsrechte cypressen.
In pamplona hadden we de garage en daarna het hostel zo gevonden.
Even inchecken, toegangscode gehaald zodat we na 2 uur de kamer in kunnen.
We zijn als eerste het plein pl. De Castillo opgegaan waar het café Iruna  staat, waar na zeggen Ernst  Hemmingway zijn drankjes deed. Een prachtig gebouw met authentieke interieur, vol spiegels, ornament, beschilderingen enz. Je waande je even terug in de tijd.
Daarna zijn we door de stad gelopen naar een park waar ook dieren te zien zouden zijn. Nou eerlijk gezegd heeft onze plaatselijke poelier meer in de vitrine liggen hahahaaha.
Maar goed dit stond op de planning dus dat hebben we gedaan . We zagen een begin van de stadsmuur die ook op het menu stond, het leek ons leuk om in de avond nog een keer terug te gaan zodat we de boel verlicht konden zien.
Tijd voor....een drankje de temperatuur liep immers nog steeds op 30+. Oke ook wat snacken we bestelde krokettos, ze waren heerlijk. Met ham- of champignons- of inktvisvulling!
De route ging verder over de stadsmuur, je had er een prachtig uitzicht over de stad met op de achtergrond de Pyreneeën. Overal waren doorkijkjes en muurtjes die ook dienst deden voor dat rare stieren rennen!
Van dat stieren rennen en vechten hangt zo'n beetje de hele stad aan elkaar ik weet nu niet of ze er trots op zijn of dat het alleen commercie is.
Bijna rond hielden we het voor gezien, en zijn we door de eens vol met winkeltjes beladen straatjes gelopen, straatjes waar je eigenlijk alleen met paard en wagen doorheen kon.
Smal met huizen 3 verdieping hoog en van die kleine balkonnetjes met hier en daar een waslijn of wat plantjes.
Ik zei "eens" omdat helaas hier 80% dicht/vervallen was, echt zo zonde van die stad.
Eenmaal op het plein werden we verrast door honderden voetbalsupporters van Club Brugge, die moesten er die avond voetballen.
Overal stonden politie en ME op elke hoek zo'n bus met tralies voor de ramen.
Gelukkig is alles goed gegaan, en was het na 8uur weer rustig.
We besloten om naar het hotel te gaan en even 2 uur pauze te nemen, even douche en uit die warmte.
Wij dames kwamen daarna naar buiten in een jurkje! Iets wat je zelden ziet, behalve bij Petula dan. Ja even op de foto natuurlijk.
We wilde graag bij het bekendste Tapas restaurant van pamplona eten, deze hebben zelfs een Michelin aanbeveling.
Tapas eet je in Spanje uit het handje, aan statafels die na 7uur opeens overal naar buiten gezet werden.
Dat restaurant zat om de hoek, nee maar eerst wilde we nog wat rondwandelen.
De temperatuur had inmiddels op het  plein 47gr aangetikt!!
Niet te doen, we zijn idd bij dat restaurant gaan eten, een beleving op zich.
Je haalt wat je lekker vind binnen bij de mensen achter de vitrine er is zoveel keus dus beginnen we met 2 pp en een drankje.
Om uit te leggen wat we allemaal hadden duurt nog een heel blog, neem van mij aan dat het heerlijk was, vis, garnaal, Spaanse worst, truffel enz mmmm.
Als gezegd zijn we terug gewandeld naar  dat park om de boel verlicht in vol ornaat te aanschouwen. Weer door die straatjes die nu afgeladen stonden met tapas etende en wijn drinkende spanjaarden, super gezellig.
Oh ja dat park.....was donker, op hier en daar een lantaren na dan. Geen verlichte stadsmuur dus.
De avond eindigde zwoel op het teras van "Hemmingway " aan het mooie plein bepakt met mensen die genoten dat het nu maar 30 gr was hahahah
Een extra lang blog, want kort deze trip geschijven zou zonde zijn.
Morgen naar de citadel van Pamplona
Buenos dias

1. Kitty:
    25 augustus 2023
    Leuk verhaal, ik kan me het een beetje inbeelden, vaak in Spanje geweest, maar toen was het minder warm, veel plezier daar.
  2. Roos:
    25 augustus 2023
    Pamplona een prachtige stad, oh wat heerlijk Tapas eten. en Pulpo a lallega, lekker 🐙😋
  3. Petula Stolk:
    25 augustus 2023
    Dit tripje was geheel voorbereid door zus Astrid; prima gedaan zus! Leuk hostel, met een hele goede ligging, lekker eten en drinken (en wat cultuur hahaha )
    Ondanks de verpauperde stad zeer geslaagd 😘💃