Etappe 6 en rust

15 juli 2021 - Terherne, Nederland

Gister zijn we gestart in Stavoren, via Molkwerum, Hindelopen en eindigen in Workum.

Vooraf bekijken we altijd de route, deze route zag er vermoeiend uit. Er blies een stevige noord/wester kracht 5 en die moesten we 3/4 van de route trotseren. Het pad ging, het kan ook niet anders over/onderaan/langs de dijk tussen IJsselmeer en Frys vasteland.
Marcel had de hoop om deze route op de dijk te lopen hij is in zijn jeugd in Hindelopen vaak op vakantie geweest. Maar dat was geen doen.

In Stavoren zijn we langs de haven gelopen, met zicht op mooie stoere houten zeiljachten. Hier in het Friese zie je ook in elke haven een scheepswerf oid. sommige un bedrijf en sommige vaarvan de deuren dichtbegroeid zijn met gras of riet. Even verder werd het polder, veel polder gezien het weer was het best fris en moesten onze stramme spieren goed op gang komen. Nog steeds in de korte bukse (broek) en ik in een hemdje was even opwarmen. Eenmaal de pas erin ging het voortvarend.
Ingecalculeerd hadden we dat we 9km moesten eer we aan ons welverdiende bakkie koffie konden, maarrrrr Fryslân verrast daar onderaan de dieke zagen we "de Swean" vrijvertaald "de Zwaan".

Een mooi etablissement met een vriendelijke dame bracht ons koffie met natuurlijk appeltaert en aarbeienschuitjes. Wat een verwennerij, even toilet bezoeken en hup de wind in.
Er rijd op de weg waar we lopen  veel verkeer en ook best hard, je moest steeds even in de kant gaan staan zodat ze konden passeren.
Ja het is nu eenmaal delen in Nederland. Op een bepaald moment klopte onze route niet met de weg situatie, we moesten een weg op waar een boord stond verboden voor voetgangers, en ja als we het zo is aankeken was het ook niet verstandig. We kozen ervoor om even om te lopen om vervolgens 100mtr terug te lopen en zo weer op de route kwamen.....

Nou ja route, eerst over een hek klimmen, en daar lag voor ons een tractorpad langs een dijk en prachtig gedecoreerd met stront schapen stront. Nu hoor ik jullie denken, die hebben toch keutels, ja keutels zoals kokintjes eruit zien. Hier en daar zag je die ook maar merendeel waren flinke hompen van het formaat dat je aan een poepzakje niet genoeg zou hebben. Vanaf daar hadden we zicht op het "ondersteboven huis" van Workum, een huis dat dus op z'n dak staat echt grappig om te zien.
Het was wel leuk zo door de natuur en de grazende schapen te lopen. Sommige hadden hun wol al verkocht anderen hadden er in t groen of rood een nummer op gekregen, onverkoopbare wol dus hahaha.

Hindelopen kwam in zicht, maar wat zag ik daar ver in t veld.....2 reeën een grote en een kleine.
Zo leuk en onverwacht.
Goed aangekomen in Hindelopen hebben we aan de haven een drankje gedaan, met zicht op een inmiddels groen gekleurd IJsselmeer.
De storm was nu op z'n max. en wij zitten daar tussen de zeilers in hun waadpakken, Gaastra jacks en truien. Er was niet veel te doen daar, dus wegwezen op naar Workum.
Nog 8km, heel in de verte zagen we de kitesurfers boven de dijk uitsteken, een kleurig festijn om te zien.

Daar was Workum, een plaats waar ik mooie herinneringen aan heb. Mijn vrienden Elma en die Witte draaide hier 1 van hun beste kermissen
En ik ben met hun een poos meegegaan dus ben hier toen ook geweest.
Helaas hebben we van beide veel te vroeg afscheid moeten nemen, 2 hardwerkende mensen te jong uit t leven gegrepen. Ik mis ze nog altijd!

Eenmaal in Workum moesten wij eigenlijk nog een rondje oke we zijn eraan begonnen maar hebben een stukje afgesneden. Het was te saai als laatste stukje.
Op naar de auto schoentjes uit en naar het terras, zelfs de zon trakteerde ons nog even waardoor het biertje nog beter smaakte!

Weer 22km gedaan, en nu een rustdag!

1. Lida of voor Annette je - zus:
    17 juli 2021
    Die schapen hebben overal schijt aan, vooral op de dijken waar ze aan een stuk door grazen. Het is vreten en keutelen, meer hebben ze niet te doen!