Etappe 7

16 juli 2021 - Bolsward, Nederland

Workum, Ferwalde, verhuizen, Eksmorre, Bolsward 20km.
Gister rustdag, we hebben dus idd lekker weinig gedaan. Even naar Sneek, terrasje pakken en wat shoppen.
Het weer was somber, en er stond een stevige storm kracht 5 a 6.

Ook gedurende de nacht bleef het waaien, en vanmorgen was zelfs de temperatuur onder de 17 graden. Goed dan maar een shirtje met mouwen aan hahaha alsof dat helpt.
Met de wind tegen starte we in Workum, dat was dan weer leuk omdat we daar dan ook  als we klaar waren een terrasje konden pakken hahaha mooi toch.

We begonnen gelijk al dat we door een mansbreed steegje, even langs een paar achtertuinen en dan sta je midden tussen de weilanden. Weilanden vol met koeien omringd door sloten en randen veldbloemen. Ons pad was een smal reepje tussen het hoge gras door, over "kluun" bruggetjes met veeroosters.
Op een gegeven moment over het 2e bruggetje schrik ik me het lazarus, de 1e gedachte was zo wat een vis was dat onder mijn voeten.
Maar wat bleek er stond onder het bruggetje klem tussen 2 wallen een zwart bonte dame!
Wat was dat een koe in de sloot, die er zeker niet meer zelf uit kon komen.
De rest van de dames stond tevrede te grazen, ja dan maar de regio politie bellen en er een melding van maken. Eersr even gekeken waar we stonden gelukkig had dit pad een naam.
De meldkamer heeft alles opgenomen, en met wat hulp van een toevallige passant is de brandweer gealarmeerd.

De passant zei goh, is dit een wandelroute? Ik woon hier al heel mn leven en dat wist ik niet, ja ik wordt gek van dat Elfsteden gedoe hahaha.

De koe in kwestie had het koud, zag er angstig uit en kon geen kant op. Op eens hoorden we een goor gepruttel/ plonzen, die passant zei wat is dat nu? Oh zegt Annet hij staat gewoon te schijten, hahaha ik moest zo lachen.
Goed wij konden na deze goede daad verder gaan met de route, eenmaal weer langs de weg werden we gepasseerd door de brandweer op weg naar dier in nood.

Wij gingen weer verder tegenwind en geen mens om ons heen.
Inmiddels was het toch wel koffietijd maar er was daar niks, of toch..... bij een boerderij was een soort kamertje met van alles te koop, zoook koffie. Daar hebben we even een pauze genomen omdat je anders ongemerkt maar door blijft lopen.
Er vloog nog een straaljager vlak over ons, ik vind dat geweldig om te zien.
Tussen de landerijen door zagen we een dorpje waar we onze zinnen op gezet hadden om tenminste iets te drinken.
Allingawier, bood ons een museum met landbouwwerktuigen uit oude tijden, maar daar achterin de tuin was een restaurant!
Hè hè dat was een welkome verrassing, twee Friese jongens liepen in de biedingen en vroegen ons netjes wat we wilde. Gezien wij geen appeltaert oid gegeten hadden besloten we Friese koffie met verrassing te nemen, wel moesten we aangeven wat voor borreltje we erbij wilden drinken hahahah dikke pret. Het werd een Pompe blede likeur!

De twee jongens kwamen terug met een grote glimlach, vergezeld van de eigenaresse met ieder een langwerpig dienblad met daarop:
1 koffie, 1 stuks suikerbrood, 1 stuks Friese oranjekoek, 1 cupje slagroom, een bolletje ijs, een bonbon een de Pompeblede likeur!
Dat was zeker een leuke verrassing zeg. Bij het toilet bezoek was mn pa weer even dichtbij, er stond een glas met daarin oude zeepmerken, daarbij zat Lifeboy zeep, iets dat hij heel mijn jeugd gebruikt heeft, mooi om weer even te zien.
Na heerlijk genieten moesten we weer in de benen, nog 10 km te gaan en mn team begon te kraken, zere voeten, blaren, lies blessure maar bikkels als we zijn we gaan door.

Het was een route over de weg maar niet zo druk als gister in de verte zagen we de toren van Bolsward, Fred wilde gelijk rechtsaf want dat was richting auto, maar we zouden eerst nog een stukje Bolsward in gaan. Want zeg nu zelf als je daar bent wil je ook wat zien, dus op naar het centrum. We waren aan t begin van een straat en eigenlijk hadden we het wel gezien.
Dus hop het eerste terras op en een biertje besteld, nee dat was het niet. Wij de laatste 2 km naar de auto gedaan en terug naar Workum waar auto 1 op ons stond te wachten.

En hoe gezellig was het daar gisteren, dus vandaag maar weer hetzelfde gedaan. Daar een afzakkertje genomen, iets te snacken zodat ons avondeten nu bestaat uit een stokbroodje met smeersels en kaas.
Achter mij zaten een aantal Workumse schone met se gemiddelde leeftijd van 75 jaar, ze hadden het erg gezellig. Ik ben nog even met de oudste aan de praat geraakt en ze vertelde 100 uit over vroeger en over dit wekelijkse terras bezoek.
Al snel kwamen we op het verhaal van de koe van die ochtend. Ja zei een dame ik heb het op Facebook gezien, wat goed van jullie om dit te melden. Ik zie ja je laat zo'n beest toch niet staan.
Alles is goed gekomen met de koe, de dames en ons.
Al met al weer een mooie dag met 20km in de benen!

1. Joossie:
    16 juli 2021
    Leuk verhaal, trots op jullie ❤️. Gelukkig is alles goed gekomen met de koe 🐮. Hoeveel etappes moeten jullie nog?
    Luf Joe en dikke kus 😘😘
  2. Astrid Olree:
    Morgen nog 1 en dan moeten we er nog 7 te gaan ooit
  3. Joossie:
    O Oke, succes morgen 😘😘
  4. Lida of voor Annette je - zus:
    17 juli 2021
    jullie hebben een goede daad verricht en geen oude koeien uit de sloot gehaald!
    En Allingawier is een plaatje om te onthouden want zo'n verwennerij wil iedereen wel!