Etappe 4

12 juli 2021 - Krommenie, Nederland

Balk, Sloten, Rijs de route was 20 km.
Na de auto's te hebben geparkeerd, 1 aan t begin en 1 aan het eind zijn we de route gestart onder een lichtbewolkte hemel en 23gr.

Mooi wandelweer de afgelopen dagen zijn we heel wat wijzer geworden, met betrekking tot onze pauze momenten. We hadden gezien waar we zeker niets tegen zouden komen.
Op naar Sloten, een prachtig plaatsje met bruggetjes en bloembakken aan de reling. Bij binnenkomst van Sloten vallen de bruggen gelijk op, hoog zodat ze niet steeds open hoeven te gaan, iets wat met een stenen brug toch al moeilijk is hahaha.

Even wat foto's en dan op naar de koffie en toilet, want inmiddels waren we al weer 1,5 uur aan t lopen. Een heerlijk bakkie met cheesecake ipv appeltaart dit keer. Het was op het terras heerlijk rustig en je kon van de rust genieten. Even kijken hoe het verder liep, eerst langs de jachthaven, en daarna tussen de landerijen door terug richting Balk, iets ervoor kruisten  de route de heenweg.

De wandeling ging tussen aardappel velden door met als afwisseling wat mais en tarwevelden. Alles was zo rustig en sereen. We wisten dat we nergens iets konden drinken oid. maar steeds verbaasd Fryslân ons weer. Tussen de velden vandaan rechtsaf daar zagen we het boordje RUST!. RUST is een organisatie die bij boerderijen of Tuinderij een soort thee tuin creëren. Altijd handig, wij dus die tuin in. Twee jaren 60 hippies liepen daar rond, nog net niet hare chrisna zingend. Eh kunnen wij hier koffie drinken? Ja hoor onder een afdak was een soort woonkamer idee gecreëerd, waar een keukenblokje stond met koffiemachine, koelkast en alles er op en eraan. Alle consumpties koste €1,25 dat was makkelijk dus. €5 in een potje gedaan en Annet heeft koffie gezet, raar maar wel handig.

Ook de verdere route ging veel langs de weg over fietspaden, dat op zich was goed te doen alleen die paden waren omringd met Eiken bomen, Eikenbomen met zo'n plastic bandje "pas op eiken proccesierups" en ja niet 1 boom maar zo'n beetje elke boom pfffff wat nu dan, ja doorlopen en hopen dat het goed gaat.
We kwamen zelfs in een gebied met bossen, iets dat we de afgelopen dagen nog niet gezien hadden.

Ah, mooi bossen, weer eens iets anders.
Totdat we er ook echt inlopen....... rennen voor je leven muggen 100 der den muggen vreselijk, ik heb een tak van een struik afgebroken en ben als een soort Freek Vonk voorop al rondslaand met die tak, in een hoog tempo het bos uitgelopen.
Eenmaal eruit was ik melaats van de beten, meer als 40 keer hebben ze me gepakt. Hier wordt je niet vrolijk van zeg maar, en dan te weten dat we nog 2 keer een bos moesten doorkruisen!
Flink de pas erin op het laatste deel van onze route vandaag. Nog een paar keer een zwerm muggen gezien maar de auto was in zicht.

Yes weer gehaald!
Dat verdiende een biertje, we besloten om daarvoor terug te rijden naar Balk, daar stond ook de andere auto en was het gister gezellig.
Oh eerst even naar de Etos om afterbite te halen want inmiddels hield ik het niet meer van de jeuk.
Eindelijk op een terras trots op onszelf, voldaan genieten van een biertje.
Nu inmiddels op de camping, een pizza achter de rug, en wachten op de koffie.
Berend is hier naartoe gekomen samen met Spike ze lopen  morgen een etappe met ons mee, hoe gezellig is dat.
Nu lekker even uitrusten.

Morgen naar Stavoren

1. Sven:
    12 juli 2021
    Zo dan! Waren dat tijguh-muggen!!!? Voor het volgende bos maar flink in de Deet.
  2. Petula Stolk:
    12 juli 2021