Dinsdag woensdag

31 juli 2019 - Peratallada, Spanje

We zijn vandaag rustig opgestart, Fred heeft zijn rondje gefietst, Joyce hardgelopen en de rest heeft niks gedaan. Nou ja het gebruikelijke, brood halen tafel dekken koffie zetten enz.

Gister vertelde de buurvrouw over een leuk stadje hier dichtbij, het is een soort vesting stadje met winkeltjes en restaurants. En volgens haar zou het in de avond op zijn mooist zijn.

Dat leek ons wel wat, dus plande we dat we rond 4 uur daarheen zouden gaan. Nog even tijd voor het strand dan maar. Goed om 4 uur alle gewassen en omgekleed, eerst even naar de super om nog wat drank te kopen om mee naar huis te nemen. Dat is gelukt.

Het plaatsje Peratallada ( zo heet het echt ) is 20 min rijden. We waren wel eens die richting uit geweest verleden jaar, maar toen zag alles er erg verlaten en heet uit zeg maar. Goed daar aangekomen de auto op een parkeerplaats gezet en richting het centrum gelopen. Het was op een afstand al mooi om te zien, keurige zandkleurige huizen met goed onderhouden tuinen en hekken. Iets wat je hier niet altijd ziet. En daar was het dan de oude vestingstad in zijn volle glorie, je keek van een afstand een pleintje op met overal onderdoorgangen, smalle steegjes en geveltjes met lavendel kleurige luikjes.

Het was er vrij rustig, maar iets zei ons dagdagelijkse tegen de avond wel eens anders zou kunnen zijn. Dit omdat er werkelijk in alle spelonken wel een restaurantje zat, of dat er nu 2, 4, of 10 personen konden eten, alles keurig gedekt voor de avond. We zijn eerst eens even rond gaan lopen en hebben de nodige foto’s gemaakt. Al die plekjes je kreeg er geen genoeg van. De straten waren echt nog uit de 12e eeuw, gemaakt van toen scherpe stukken rots en keien, inmiddels glad gesleten en gesetteld. Als je daar liep en je liet je gedachte gaan dan zag je de kooplui van toen met handkarren over de keien door de smalle straatjes lopen. Met een oorverdovend geluid waarschijnlijk. Al de binnenplaatsjes waren begroeid met mooie hang/klim planten, bloeiende bomen en struiken, een lust voor het oog. We zijn winkeltje in winkeltje uit gelopen, eigenlijk alles een beetje het zelfde maar het was gewoon leuk omdat de winkeltjes diep achter de buitenmuren doorliepen, sommige met gewelfde plafons van stenen. Weer anders van verweerd hout.

En ja we zeiden tegen elkaar: hoe mooi zal dit zijn als overal die lantarens aan gaan, en de torens en slotgracht verlicht worden door grote spots?

Dat wilde we wel meemaken, eerst maar eens een ijsje gaan eten, ondanks de warmte de 1e van deze vakantie. Het smaakte prima, maar ja wat nu het was pas half 7, wat doen we, waar eten we en wat?.

We zijn op een plein op een terras gaan zitten en hebben een drankje besteld, ja gaan we hier ook eten of kijken we nog ergens anders. Er was in dit stadje geen mobile ontvangst, dus ook geen internet. Ik ben toen maar even rond gaan lopen en heb hier en daar de kaart gefotografeerd zodat we dan even konden kiezen. Het was snel duidelijk waar we wilde eten, alleen alle tentjes gingen pas half 8 of later open. Mmm wat doe je dan, ik ben even het dorp uitgelopen zodat ik ontvangst had, en heb toen naar het betreffende restaurant gebeld. De vriendelijke man sprak Engels, dus gevraagd of we konden reserveren. Ja dat kon, buiten over een half uur. Ik trots terug naar de andere, inmiddels was het stille plein een levendige toestand geworden. Het duurde dan ook niet lang eer er dus mensen in de rij stonden om ergens zo’n mooi idyllisch plekje te bezetten. Nou wij zaten goed, en dan het eten voortreffelijk was het, alles met zorg bereid en geserveerd. We hadden echt het vakantie gevoel daar.

Na het eten zijn we dus in het donker weer de straatjes en steegjes gaan bekijken, de romantiek spatte er van af. Prachtige doorkijkjes subtiel verlicht, tegen de donkere sterrenhemel van Andalusia.

Een avond om niet te vergeten. We zijn langzaam weer richting de auto gelopen en waren nog net op tijd op de camping, zodat we met de auto nog door mochten. Voldaan hebben we nog even buiten gezeten en plannen gemaakt voor vandaag.

Ja vandaag hebben we de boel ingepakt en morgen gaan we weer richting huis. We rijden weer in 3 dagen dus ik hou jullie nog even op de hoogte van onze reis.

Nu slapen want ik ben best wel moe van deze dag.

1. Lily:
    Truste xxx
  2. Kitty:
    1 augustus 2019
    Heerlijk verhaal, ziet er ontzettend leuk uit dat dorpje, de moeten om heen te gaan leuke foto's grtjs xxx
    Eén goede reis.
  3. Lida of voor Annette je - zus:
    1 augustus 2019
    Nu al weer voorbij? Wat is dat snel gegaan. Mooi om de vakantie dan zo in zo'n prachtig stadje af te sluiten. Goeie reis, en dat moet ook nog steeds een vakantiegevoel geven dus geen stres, geen rare dingen, misschien nog een leuke ervaring, je weet het met jullie maar nooit:)
  4. Ellis:
    Goede terug reis