31 aug

1 september 2022 - Argelès-sur-Mer, Frankrijk

Voor ons de laatste relax dag dat wil zeggen, morgen is het opruimdag!

Vanochtend ben ik om 06:45 opgestaan omdat ik graag de zon wilde zien opkomen uit de zee!

Ik moet er altijd nog aan wennen dat de zon hier opkomt en niet onder gaar in de zee!

Ik liep in mijn nog natte bikini naar het strand, er stonden wat vissers en een mediterende dame. Reeds in beeld van de schitterende opkomende zon, ik balen want die had ik niet nodig voor de foto.

Dichtbij zee kon ik een paar mooie plaatjes schieten, met de golven, het schuim en de oranje lucht was het geweldig te zien. En ja als je dan toch om 7 uur in de morgen aan zee staat kun je net zo goed even gaan zwemmen. Ik had een handdoekje mee, dus hup de zee in. Het is best raar om zo te gaan zwemmen, maar het was heerlijk.

Terug op de camping heb ik mijn douche spullen gepakt zonder iemand wakker te maken, na de douche en het swanjeren ben ik gelijk door gelopen brood te halen. Ze waren nog dicht, een 10 tal vroege vogels stond al te wachten. Eenmaal open ging iedereen richting stokbrood. Ja zelfs dan probeerden er een paar om voor te gaan, nou ga je gang maat,ik heb de tijd.

Fred is een ronde gaan fietsen, dus toen de rest uit bed kwam konden we gelijk gaan eten.

We hadden de dag ervoor een email gestuurd naar een wijn landgoed, of wij konden komen bezichtigen.

Ja Dat kon de gehele dag, joepie wij er heen.....het was een commercieel gedoe met verkoop van omliggende boeren, en een beetje wijn.

Ter plekke ben ik op internet gaan zoeken naar een ander domein wat eventueel te bezoeken was.

Ik vind er 1 in Banyuls dat was een half uur rijden, richting Spanje.

Een prachtige rit tussen al die wijngaarden en olijfbomen door.

Ik had eerst gebeld op m'n goeiste frans en zij op hun beste Engelands zeg maar. We moesten beide erg lachen want hoe dan ook we begrepen elkaar. We konden nog mee met een rondleiding alleen was deze wel in het Frans. Oke jammer maar we vonden het wel leuk om gewoon al te zien. Om 12 uur moesten we er zijn,.dat lukte net an, een franse 12 uur zeg maar (die komen altijd te laat).

Eenmaal bij het wijnhuis aangekomen zag het er al prachtig uit buiten, en binnen was een grote ontvangst ruimte met vitrines met daar in allerlei flessen wijn, rose en relieken van weleer. Ik ging me even aanmelden, we moesten wachten bij nog wat andere mensen. Uiteindelijk werden we gehaald en naar een heuse filmzaal gebracht, daar kregen we een filmpje van een kwartier te zien. Alles over het ontstaan van de streek, het domein, en beelden van de gaarden enz. Echt super leuk om te zien, daarna gingen we met de jongeman op pad. Eerst naar buiten om de wijnvelden te zien, deze groeien soms op hellingen van 45% door de speciale plateaus die ze gecreëerd hadden met stenen konden ze goed wortelen (soms 10mtr diep) en stond iedere wijnstok pal in de zon zeg maar. Buiten lagen ook vaten wijn te rijpen, die bleven daar tot wel 4 jaar liggen in de zon. De vaten werden elke ochtend door een sprinkel systeem nat gemaakt om scheuren van het hout te voorkomen. En toen, toen naar binnen, de indringende geur van alcohol, fruit en eikenhout kwam ons tegemoet. Daar stonden ze reuze vaten met ieder tot 100.000 ltr wijn erin, zo machtig mooi om te zien. Het is de echte ouderwetse methode van wijnmaken en wordt bijna niet meer gedaan. De wijn die hier gemaakt werd heet Bayuls naar de streek.

Verderop lagen nog veel meer vaten van klein naar groot, ieder vat gaf een eigen wijn.

Daarna volgde een proeverij, ik zeg je volgende keer gaan we zoiets aan t begin van de vakantie doen dan kunnen we een paar keer terug gaan hahahha.

Want je ging niet met dorst naar huis zeg maar.

Uiteindelijk hebben we 3 flessen van verschillende wijn gekocht, dat was genoeg want slobberaars die wij zijn kopen liever een flesje binnen budget zeg maar hahaa.

Het was weer een hele ervaring èèn die we niet hadden willen missen. We zijn daarna in Banyuls gaan lunchen op een terras aan zee, echt ik hou der zo van. Het was niet echt zonnig, dus goed te doen.

Eenmaal op de camping hebben we wat gekaart en even over de dag van morgen (vandaag dus) gesproken. Want helaas we gaan de boel weer oppakken zodat we vrijdag de eerste helft richting huis kunnen doen. Maar ....maar eerst halen we nog 1 keer zo'n abominabel geweldig lekkere, prachtig uitziende visschotel! Ach maak me gek.

Morgen ruimen dus .....helaas maar nog niet het einde want dat is pas als ik m'n moppie weer zie!

1. Dagmar:
    Een Wijnproeverij is altijd goed 👌🏻

Geniet nog even en alvast een goede reis terug 😚
  2. Theo Stolk:
    1 september 2022
    Bij zoiets is het altijd jammer dat je met de auto bent.
  3. Roos:
    1 september 2022
    1 September 2022 heerlijke wijn probiert was zeker lekker . wel Jammer dat de vakantie weer vorbei gaat .Ik wens Julie een goede reis terug en bedankt voor je mooie reisverhaale. 👍groetjes Roos.😘♥️🍀