Treintje in Pals

29 augustus 2018 - L'Estartit, Spanje

Deze dag gingen wij Pals bezoeken en die dag bedoel ik gisteren.

Pals is het favorieten plaatsje van onze grote vriend George, trouwens dat wij hier in Spanje zijn is ook op aanraden van hem.

Pals is een mooi plaatsje op 20km rijden hiervandaan wij zouden daar alleen de markt gaan bezoeken en een beetje in het plaatsje rondkijken. Daar aangekomen even de auto geparkeerd in de zinderende hitte want  het was i middels wel 36 gr geworden. De markt was niet echt heel groot maar wel gezellig, Annie en ik hebben er nog een leuk bloesje gescoord en voor de lekkere trek wat Olijven en van die Spaanse worsten ( je weet wel die met van die witte schimmel erop) . Terug bij de auto stond daar een treintje, oké je denkt treintje ja daar zijn we al eerder in gestonken. Goed gaan we in e rondte lopen met deze temperatuur of nemen we de trein; ola sinjorrita waaros gaat die treinos naar toe.

Eh are you speeke englsies , yes we spiek englies .

Oké de trein doet een lange route, 1,5 uur dwz 1 uur in die treinos en 0,5 uur bij de molen! Molen ja molen .......

Goed even goed opletten  ze verbouwen dus in deze streek rijst.....ja rijst

Zonder die bekende rijstvelden die je altijd op Discovery ziet.

De dame in de trein had ons beloofd om alles in 4 talen te vertellen en dat deed ze dus ook. En dat duurde en duurde. Oké fiet fiet de trein ging rijden, als eerste door de zeer smalle en geweldig mooie straatjes van Pals. Ze moest daar stil zijn ivm de herrie die de trein op zich al maakte. Het was spannend zo smal was het maar goed dat treintje reed er 5 keer op een dag doorheen.

Eenmaal het dorp verlaten begon de ellende het treintje verkoos boven de normale weg een pad tussen de weilanden door. Mijn eierstokken zijn reeds op non actief gesteld maar al waren zij dat niet was satan deze rit zeker gebeurd.

Ik za gebitten, tasjes, baby spenen en wat nog al voorbij komen. Iedereen hield een beetje de schijn op van zo wat leuk en wat mooi.

Ik heb zelfs na de rit een man onder de banken zien zoeken want zijn balletjes waren nog nooit zo ver ingedaald hahahahaha

Er zijn daar dus uitgestrekte velden met rijst! Deze worden door een ingenieus systeem bevloeid waarover later meer . Aangekomen bij een heel oud gebouw dat vroeger echt dienst was. Het door waterkracht aangedreven gebouw deed zelfs vroeger tijden voorzien in elektriciteit iets wat zeer uniek was in die tijd.

Het was leuk te zien hoeveel rijst er groeit rondom Pals.

Normaal zeg maar in tropische oorden wordt er 3 keer geoogst, terwijl zij hier hun best moeten doen voor 1 oogst, door het warme weer is de oogst dit jaar een maand later dan gewoon.

De rijst wordt dan geoogst en door het hele proces verwerkt tot twee soorten eetbare rijst.

Stap 1 het oogsten van de plant

Stap 2 het 1e proces en dat is de rijst van de velletjes ontdoen

Stap 3 de rijst gaat in 3 stappen door een machine die de rijst poetst, dwz alle deeltjes van het velletje gaan eraf en hoe vaker er gepoetst wordt hoe witter de rijst.

Stap 4 is het drogen, zodat de rijst lang bewaard kan blijven.

Ja en dat allemaal in middeleeuwse machines, ze was mij al snel kwijt, want wij Nederlanders leren op school al vroeg hoe het proces in een molen er aan toegaat. Achteraf kon je wat rijst kopen om mee naar huis te nemen........nee dank je. De weg was zo mogelijk nog ruiger als heen, maar we hielden vol. Een ouder stel was wel alvast van de achterste wagon naar de voorste gekomen om die zelfde reden. Na een rit om Pals kwam ook hieraan een eind. Tijdvoor drank hahahah. Bij de eerste tent waar we stopte hadden we de keuze in de volle zon, of binnen nou dat was geen optie, het was 37 graden buiten!

Nee dan aan de overkant heerlijk in een zacht briesje onder een afdak binden plaatselijke restaurant “de Ville”. Wat nemen we, ja koffie of toch maar drank...... goed eerst een bakkie. Het vervolg was een heerlijke koffie en daarna een rosé met daarbij een visschotel met calamaris, gebakken visjes en kleine inktvissen in beslag.

Dat was een welkome lunch kan ik zeggen. Na deze ervaring zijn we nog naar een nader gelegen plaatje gereden Peratallala het zou een klein vestingstadje zijn. Daar aangekomen floep en er doorheen hahahah niet de moeite om te parkeren bij de gewillige parkeerwachter die in zijn interessante  gele pak de boel op orde hield.

Nee terug naar de camping en nog even genieten van het strand en de inmiddels gebruikelijke wind.....

Tegen 18:00 uur hielden we het voor gezien, nog even een mojito bij de plaatselijke strandtent en dan naar de camping.

Man wat was het op de camping nog warm, douche had eigenlijk weinig nut, maar goed toch maar even gedaan.

We zijn in de avond te voet naar Estartait gegaan en hebben op het terras aan de haven een lekker avondmaal genoten.

Het was nog een drukte van belang zo s’avonds in het dorp, ook op de boulevard was het druk met wandelaars.

Eenmaal op de camping hebben we nog een neutje genomen en heb ik wederom mijn slaapplaats naar buiten verhuisd........wat een hitte in de caravan!

Ik heb dus weer heerlijk geslapen zo in de buitenlucht, en zelfs toen er in de nacht een paar spetters vielen was het zalig.

Goed opruimen en naar huis zal het volgende verhaal zijn.

Voor nu slaap lekker

1. Pa:
    29 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal ,jullie kunnen genieten van een mooie vakantie en alle bedankt wij hebben ook genoten , een goede nachtrust en een goede en veilige thuis reis knuf van ons xxxxx
  2. Niek:
    30 augustus 2018
    Fijn zo met de trein...;-) xxx
  3. Kitty:
    30 augustus 2018
    Het was weer gezellig om te lezen, ik hoop dat de laatste dagen nog genieten zijn grtjs aan de rest van de vakantiegangers. 😘