Etappe 9

16 oktober 2021 - Leeuwarden, Nederland

Verder waar we in juli gebleven waren, Harlingen /Franeker ong. 19km.

Vanmorgen vroeg zijn we uit Berkel vertrokken, met wat persoonlijke malaise.

Van de week keelpijn, spierpijn en snot, even testen gelukkig niks mis alleen een griepje zeg maar.

Dus hop met 2 auto's richting Fryslân, het was druk en vooral nat op de weg er naartoe. Maar.half 10 stonden we in Harlingen aan de kust, prachtig weer droog en zonnig hoe fijn was dat.

Eerst maar is koffie, het was er vrij stil en leeg maar er gaat natuurlijk een veerdienst naar de waddeneilanden dus moest daar ook wat open zijn. En ja een echt stoffig hotel.zoals je in het schaap met de 5 poten ziet op tv.

Rutiek,.donker groen gestoffeerde meubels en een gezellige bar.

Koffie met ....kwarktaart in mijn geval.

Het was keurig en lekker verzorgd een goede start van de dag. Met een noorder wind kracht 4 zonnetje op de bol zijn we Harlingen gaan verkennen.

Een leuke stad met grachtjes bootjes maar ook een prachtige haven met authentieke zeilschepen die deinend op de golven afgemeerd lagen te wachten op de volgende reis.

Prachtig opgetuigd, gewassen en winterklaar, schuiten waarvan je denkt dat er zo een piraat tevoorschijn kan komen.

Weer een haven verder lagen de meer moderne zeiljachten, 2 en 3 masters prachtige schepen. Ik denk heel indrukwekkend als je dit met volle zeilen kan varen prachtig gewoon.

Onze tocht slingerde dwars door Harlingen over bruggen door steegjes en langs tuinen.

Alles ziet er zo anders uit als.vam de zomer, maar nog steeds netjes zeg maar.

Na 6 km verlieten we Harlingen richting Wijnaldum het 1e dorp op de route het was niet echt veel, een kerkje en een paar huizen.

Geen winkels of restaurants dus er maar gauw doorheen.

We hadden onszelf een drankje en een hapje beloofd in het volgende dorp, op zo'n 15km

Dat is best een eind zo de 1e dag weer, dus op naar Herbaijum daar stond een plaatje van een koffie kopje. We doorkruisen velden met prachtige koeien, schapen en windmolens

Ja die hebben ze hier genoeg, meer dan lantarenpalen hahahaa . Met deze wind maken die dingen echt veel herrie.

We kwamen langs stoeterijen met van de zielige huisjes en oprijlaan.

Er waren niet veel mensen op pad, hier en daar een fietser of iemand die de hond uitlaat.

De herfsrasters hebben de plaats ingenomen van de weelderig bloeiende bermen en tuinen. De herfstgloed is een mooi contrast met de blauwe hemel. Perfect om onze tripjes te volbrengen

Zo we zijn in Herbaijum....een restaurant, nou hier niet daar niet eigenlijk nergens.

Onze trek werd hierdoor alleen maar meer, helaas voor ons moesten we toen door naar Franeker dus nog eens 4km beetje jammer dat wel. Onderweg liepen we langs een weide met jonge koeien en stieren, deze hadden ons in de gaten en begonnen te rennen onze richting met een luid geloei en een prachtige oogopslag hahahha.

Zo leuk om te zien zo'n kudde jongvee.

Na nog wat km langs een met klei bezaaide weg zagen we de kerktoren van Franeker.

De velden waren omgeploegd en krullen klei staken boven het maaiveld uit, een enkele maisstengel stond nog kaal maar toch fier recht op in deze kleiboel.

Van de zomer hebben we de velden met mais, aardappels en ui bewonderd in zn volle glorie en nu is er klei dat rest.

Eenmaal in Franeker hebben we een gezellig restaurant opgezocht en lekker de lunch genoten samen met een plaatselijk biertje.

We moesten natuurlijk de auto weer even ophalen in Harlingen en dan vervolgens naar Leeuwarden waar wij een hotel geboekt hadden. Gewoon recht toe recht aan zakelijk zeg maar.

Eenmaal ingecheckt zijn we lekker even gaan uitrusten op de kamer.

We hadden afgesproken om half 7 richting centrum te gaan. Vooraf hadden we gereserveerd in lokaal "proefverlof", dit is op bajesbeach. Een plein onder de poort van een gevangenis door en dan op het plein zijn rondom restaurants gevestigd en wel café De Bak, Proefverof café de Bajes. Echt een super ambiance met vuurkorven, verlichting en rustieke inrichting. Door de regen van vanavond was het er niet heel druk, maar wel super gezellig, we hebben er wat gedronken en uiteindelijk in Lokaal Proefverlof gegeten.

Heerlijk relax en zalig gegeten ( Oranje kip uit flevopolder, stoofschotel en curry met pasta.

Zo kwam deze mooie dag ten eind, even nog een half uur terug wandelen en dan naar bed.

Morgen een dagje Leeuwarden, wel wandelen maar dan met onderbreking.

1. Lida of voor Annette je - zus:
    16 oktober 2021
    Astrid wat beschrijf je alles toch mooi! Er schuilt een schrijver in je, of misschien een dichter, want je zet Friesland en de natuur poëtisch op papier!
    Jullie hebben het gezellig zo met elkaar en hopelijk is Fred ook zonder pijn aan het genieten.
    Fijne dag morgen!
  2. Roos:
    17 oktober 2021
    Roos 17 Oktober 2021
    Weer heel leuk geschreven, ik heb het genoten, mooie Fotos.
    Groetjes Roos en Fritz. 😘