Etappe 11 en een beetje van 12

18 oktober 2021 - Berkel en Rodenrijs, Nederland

Na een heerlijke zondagavond en een goede nacht slaap.

Gaan we vandaag het hotel verlaten, eerst even ontbijten en stiekem een broodje voor onderweg. We hebben gister geleerd dat je best trek krijgt na 15km zonder stop.

Er kwam een flauw zonnetje boven Leeuwarden uit, even de tassen en zooi in de auto en dan op weg brrrr het was fris.

Op weg naar Frewert daar zetten we de auto neer, dat is 5km van route 12.

Dan rijden we via kleine dorpjes en weggetjes hier en daar staan tafels met groente fruit en kalebassen te koop en oh ja eieren.

De tuintjes stralen een romantisch beeld uit de rood kleurende Hortensia de geel verkleurende Hosta en de intredende herfst maakt het plaatje compleet.

We hebben onderweg uitgekeken naar een eventueel restaurant of bakkerij voor als we straks in de buurt lopen.

Maar helaas niks te zien, eenmaal in st Annaparochie aangekomen hebben we de auto in het dorp gezet.

Even de rugzakken controleren, veters vast jasjes aan en een paar dropjes voor onderweg.

Daar gingen we voor de laatste etappe dit jaar.

De route was goed te vinden, en was ook best door bewoond gebied.

Ja om km te maken moet je ook tussen de dorpjes door velden langs de watertjes waar de 11steden schaatsers hun sporen hebben achtergelaten.

We begonnen met een schelpenpad dat was fijn lopen, de geur van herfst, gemaaid gras en koeienpoep. Lekker landelijk dus.

We kwamen een man tegen die ons vertelde dat hij een schep ging halen om de klei van het pad re scheppen.....

Oke u doet maar, wij gaan verder als het u niet tegenstaat hahahha

Het was idd een bende maar inmiddels zijn we er al aan gewend, de auto ziet er ook uit alsof we rally gereden hebben.

Goed we kwamen bij een sluisje met de uitleg dat er een speciaal kanaaltje naast liep voor de aaltjes van paling en andere vis. Zodat deze onbelemmerd door(om)  de sluizen kunnen zwemmen .

Waar wij waren moest ook een beeld staan van Klasina de eerste vrouwelijke 11steden winnares.

En idd voorbij de sluizen trapje op trapje af daar stond het stalen silhouet van "us Klasien" leuk om te zien zoiets.

De route ging verder op een steeds smaller pad nog steeds langs water.

Bij een boerderij stond een landbouwvoertuigen in zn volle ornaat in de tuin, wat een dingen zijn dat ook.

Deze was om kunstmest te injecteren, met 7mtr lange armen aan beide kanten van de trekker, we moesten zelfs een bochtje eromheen maken, wat een joekel.

Het was trouwens toch druk op de velden, er werd mais gesneden en akkers omgeploegd en heen en weer gereden met aardappelen en bieten. Mega trekkers met mega apparatuur erachter. Ook zagen we weer velden met bloemen wij denken voor de insecten want dit was niet geteeld voor de snij zeg maar.

Onze route ging zo dicht langs de waddenkust, de dijk was van ver al te zien.

Ik vond dat best bijzonder om daar zomaar te lopen dat had ik nooit gedacht.

In de verte zagen we een groot gemaal als het water toch over de dijk zou komen. En weer verderop zou een mooi kunstwerk met een grasdak, gewoon ergens op de dijk.

Vandaag merkte we ook aan de harde wind dat we dichtbij de kust waren. Het was een beetje klam zeg maar.

Ergens in een tuin stond een uit een "stomp" gesneden uil, het moest wel een grote boom geweest zijn zo te zien. Maar de uil paste goed in de grote tuin.

Bij Hattemerbroek werden we door het weiland gestuurd, dat was wel even klunen door die drassige klei. De route was speciaal daar want we liepen onder de windmolens van een windmolenpark door. Het zwiepen en suisen van de wieken was indrukwekkend groot, ja op afstand snap je wel dat ze groot zijn maar als je ze kan aanraken kijk je toch wel anders naar die kolossen.

Naast ons ploegde de trekkers door de klei, er lag een sloot en knalgele velden met Koolzaad bloemen. Mooie om te zien, en dat terwijl het zonnetje haar best deed om de wolken te doorbreken.

De laatste km van onze route slopen onder onze zolen door, en we bespraken het afgelopen weekend.

We waren er snel over eens het was heerlijk, fijn gewandeld, mooi weer gehad, gezellig in Leeuwarden geweest kortom geslaagd.

Inmiddels waren we in Frewert aangekomen.

Nog steeds geen koffie of broodjes alles is gesloten. We besloten naar Haingen te rijden om voor dat we naar huis zouden gaan we even iets konden eten en een laatste biertje te nemen.

Volgend jaar nog 3 etappe van 21 km en dan hebben we onze missie volbracht, het elfstedenwandelpad  wordt vervolgd !!

1. Annette:
    19 oktober 2021
    Dat was weer goed wandel weer dit weekend, geen blaren en leuke routes, volgend jaar nog het laatste stukkies. Dan zijn de campings weer open en hebben we meer kans op koffiepauzes ;)
    Laters.....
  2. Lida of voor Annette je - zus:
    19 oktober 2021
    Ja Annette dat hoop je! Op sommige dagen zijn de cafeetjes en restaurantjes gewoon dicht, is ook onze ervaring. Òf vind je pas iets aan het einde van je etappe. Wij hadden (bij Pieterpad) wel vaker een kraampje bij een woning om zelf wat in te schenken of te maken.
    Astrid dank je wel voor de mooie belevenissen “ op papier”!