culinair hoogstandje

31 augustus 2018 - L'Estartit, Spanje

De reis van dag 1 verliep spoedig we zijn rond 10 uur bij de plaatselijke super nog even brood gaan halen en een volle tank. Toen op pad, met enig weemoed keek ik nog eens om naar de berg die we vanuit de camping ook elke dag zagen. De weg naar de pèage gaat nog door flink wat dorpjes dus nog even genieten van de mooi bloemen en geveltjes. Als je eenmaal weer de grote weg weer op gaat dan ben je zo weer in Frankrijk. Het eerste stuk door Frankrijk gaat dicht langs de kust, je kan zeg maar vanaf de Pyreneeën tot zeker Narbonne de zee zien. Een prachtig gezicht dat snap je, ook is daar weer die wind, ze hebben er dan ook net zoveel windmolens staan als bij ons langs de kust. Jammer van de natuur maar we consumeren er allemaal van mee.

Ook passeerde we Argeles de plaats waar wij verleden jaar zo’n geweldige vakantie gehad hebben.

Bij Narbonne gaat het wat ons betreft land inwaarts richting Carcassonne, het landschap veranderd snel van rijen palmbomen, puntige Cipressen (van oorsprong Italiaans) naar zandkleurige rotsen dorre grassen en pijnbomen. Soms zie je hier stukken bos die verbrand zijn en dan zie je ook hoe sterk de natuur is als de toppen van sommige pijnbomen gewoon weer/nog groen zijn.

Inmiddels gloort daar het kasteel van Carcassonne in de verte, we hebben op een uitzichtpunt even een stop ingelast. Even een mooi plaatje schieten al sta je dan wel wat ver er vandaan. Een paar jaar geleden hebben wij het bezocht een mooie ervaring was dat. Nu hebben ze in het kader van de Tour de Frans een paar torens ingepakt met gele doeken........leuk maar de volgende tour gaat al bijna van start hahahaha. Ook was er daar een openbaar toilet, ik heb de verkenner vooruit gestuurd (lees Fred). Hij verklaarde het goed te doen, dus ook maar even een plas. En idd het was de eerste toilet in al die jaren die schoon was fris rook, papier had en je kon er je handen wassen. We hadden afgesproken dat we voor 15:00uur een camping zouden zoeken, gewoon omdat we de vakantie rustig willen afsluiten. Ik had er èèn gezien die er netjes uitzag, op de route lag en een historisch plaatse dichtbij.

Mooi van de pèage af en de route naar de camping nemen, onderweg kwamen we nog langs een Super-U dat is een mega supermarkt. Wat die daar deed in dit van God verlaten oord? Maar goed je kan er ook goedkoop tanken, de mannen gooide de tank vol en Annet en ik zijn even de super binnen gegaan voor een pak koffie, een broodje en Marcel wilde een ijsje. Tja die gaan alleen per 4 geen probleem, ware het niet dat ik geen ijsje wilde. Oké bij de uitgang werden ze gelijk genuttigd en hebben we geprobeerd ijsje 4 weg te geven........

Na 5 van die kansloze Franse gevraagd te hebben; oeh no merci , uh no gene ijs ikke dikke kont...... Annette zei hier der mee ik eet m zelf wel op hahahaha

Daar was het boordje Montpezat de Quercy en het boord van de camping Le Faillal. Door ons uitgesproken camping fallus hahahha.

Het was een klein campinkje (raar woord)met een  vriendelijke jongeman die Engels sprak.

We mochten zelf een plaatje kiezen en achteraf even het nummer doorgeven, oké door de slagboom het pad af.......oeps dat ging wel heel erg naar beneden. Ik ben even te voet voor gegaan en heb de meest vlakke plekken gezocht. Het was er rustig en schoon, na de caravans gesteld te hebben zijn we een biertje gaan doen boven bij de receptie was ook een klein  terras waar je wat kon eten en drinken. Mijn oog viel toen op het zwembad, meestal is dit niet groter dan een opblaas badje bij dit soort campings, maar dit zag er groot uit. En ja dan moet er gezwommen worden......tas mee chips mee bier mee.

Bij het hek werd ons duidelijk dat je........niet veel mocht aan de andere kant van dat hek het reglement  hield niet op bij 20 punten. Èèn ervan was; verboden dat je biere drink enne chips eten magge ook niet. Kijk nou kan je een hoop verbieden, zeg maar duiken bij 120m diep, rennen, stoeien enz. dat komt ook niet in ons op hahahahah maar bier drinken toe nou! Dus wij boefjes die we zijn, zijn achter een stel plantenbakken uit het zicht van het Bad-knaapje ( meester moet je verdienen) toch maar even aan de chips en het bier begonnen. Ja zo maak je nog eens wat mee, onopgemerkt hebben wij zitten genieten van de middag zon.

En dan ja dan komt het avond eten weer in de buurt, eerst douche lekker schone kleding aan en op naar het dorp. Het was een prachtig klein dorpje wel met alle luikjes dicht tegen de warmte maar keurig verzorgd, alles netje in de verf geen afbraak maar nette hele smalle staatjes en poorten. Je waande je er een eeuw terug. Als je het dorp in kwam hingen er verwijzingen naar een restaurant vertaald de tafel van de kardinaal, die gevonden te hebben zag het er allemaal wat smoezelig uit en de kaart was beperkt. We waren al een terras voorbij gelopen, ik zei laten we daar even kijken, we werden vriendelijk begroet en er werd gelijk een terras verwarming aangezet? Waarom weet ik niet maar het was een teken van zorgzaamheid zullen we maar zeggen.

Het begin van een culinair hoogstandje dat kan ik je verzekeren!!

De wijnkaart was uitgebreid en ik koos er gewoon maar èèn uit hahahah bij het ruiken van de wijn constateerde ik dat het geen slobber wijntje was zeg maar. Een iets houtige nadronk en een volle smaak, maar niet te scherp. Ja en toen de kaart...... geheel in het Frans. Dat was wel wat anders als de laatste weken, dan kreeg je een boekwerk van een menukaart in 6 talen. Goed we hebben niet slecht gegeten in Spanje maar alles is toch wel een beetje op de toeristen afgestemd zeg maar.

Oké gelukkig ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de Franse keuken, dit ook om te weten wat ik absoluut niet wil eten, maar we hadden toch Google en de serveerster/echtgenote wel even nodig om een keuze te maken.

Ik zal niet alles uitspellen maar Annet had eendenborst, ik had een schotel uit de oven met Forel, Fred had een tante co (entrecote ) en Marcel had een soort kotelet. Alles geserveerd op mooi wijze met gegrilde tomaat, puree (met een bruin korstje erop mmmm) en groene salade. De cuisinier (lees eigenaar) kwam vragen of alles naar wens was en gaf de nodige uitleg in het Engels over de producten die hij gebruikt had. Een enthousiaste man met kennis en liefde van zijn vak.

Hij vroeg ons of wij dessert wilde, ja tuurlijk na dit eten wilde we dat ook wel meemaken. De keuze was een crème brulee taartje, chocolade mouse of koffie met.......

Daar kwam de beste man weer en de vraag van Marcel: heeft u ook een whiskey  bij de koffie beantwoorden hij met no but we ave somsing els.

Hij trippelde naar binnen en kwam met 3 flessen naar onze tafel, een fles Calvados (van een beroemde plaatselijke stoker die over de hele werden gedronken werd), een fles Armagnac ook plaatselijk gestookt en een 5 liter fles met ; distillaat de prune !

Zelf ben ik tot verbazing van de man gegaan voor een glaasje prune (pruim), hij zette een soort voorverwarmde cognac glaasjes neer en schonk ons in.

Het was scherp maar erg smaakvol. De cappuccino erbij werd geserveerd in een hoog glas met slagroom, een feestje dus.

Na het eten zijn we nog even bij de man binnen gaan kijken en trots gaf hij ons een rondleiding langs alle producten die er stonden. Een klimaat kast met 60 kaas soorten, wijnen uit de streek, een kast met champagne en het distillaat hoekje met tot 60 jaar gerijpte Armagnac.

Ja dat was nog eens een tentje, nee een beleving. We hebben ze vriendelijk bedankt voor de heerlijke avond en voldaan zijn we richting camping gelopen.

Daar stond ons heerlijke bedje te wachten in een serene rust (geen wind).

Na een goed nacht zijn we nu weer op weg.....wie weet waar we vanavond weer slapen. Wel weet ik dat dit moeilijk te overtreffen valt als we het over eten hebben .

Adema totte morgen

1. Annette:
    31 augustus 2018
    Zoals jullie wel hebben gelezen is zo reizen geen vervelende bezigheid. Heerlijk relaxed :)
  2. Joossie:
    31 augustus 2018
    Voelde alsof ik erbij was 😍, goede reis en zie jullie snel ❤️❤️❤️
  3. Theo:
    31 augustus 2018
    Weet je wel zeker dat het restaurantje in Frankrijk was en je het niet gedroomd hebt?
  4. Pa:
    31 augustus 2018
    Heerlijk dat is vakantie daar hebben jullie recht op Heerlijk knuf xxxxxxx
  5. Lida of voor Annette je - zus:
    31 augustus 2018
    Als je met Astrid uit eten gaat kom je altijd verder dan een tafeltje en menukaart. Zelfs je verhaal is smakelijk.